Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Schmidter
Hej jer derude på flatpanels! :)

Jeg har bestilt mig dette tv, som jeg får i morgen!... Så ville jeg høre omkring jeres råd vedrørende om i synes jeg skal køre en break in skive i 100-200 timer, og så kalibrere tvet efter en har gjort på denne side: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1232441

Eller om jeg bare skal bruge tvet almindeligt, og så bruge de settings som er i anmeldelsen her på siden! :) ...

Og er det stadig vigtigt eller en god ide at køre med contrast og lysstyrke ved 50 procent de første ca 100 eller 200 timer? :) Og hvis ja, hvor længe så?

Og tak for hjælpen som jeg kan få!
Af trykkertor
Du skal bare bruge dit fjernsyn almindeligt.
Husk 9 af 10 (eller ennu flere) ikke aner noget om indkøring eller hvad.
De pakker det op. og bruger det normalt fra første dag.
Det skal du også gøre.
Men det er smart at benytte THX-billedmodus som er på den.
Den er lidt mere forsigtig i lys og kontrast, og du har mindre chance for burn-in.
Og vær lidt forsigtig de første 100-200 timer med logo eller film med sorte striber på siderne, eller oppe og nede.
Du kan fint se film med sorte striber. Bare husk at ikke se 5 sådanne film i træk. Og efter sådan en film, vis en kanal eller film der bruger hele skærmen.

Og om du skal spille på den. Ikke spil samme spil for mange timer i træk i starten. Da risikerer du at brænde ind score, kort, eller andet i billedet der ikke forflytter sig.

Men ellers. Normal brug med sund fornuft i starten.
Ingen vits at køre en særlig burn-in skive i mange mange timer. Men du kan da sagtens køre sådan noget om natten om du ønsker det.

Men du skal i første omgang nyde dit fjernsyn, og ikke vænte 100-200 timer før du kan bruge det som du vil.
Af Schmidter
ok... Jeg sige mange tak for dit svar! :-) Glæder mig til tvet kommer, kommer i morgen! :D

edit: Forresten er der nogen som ved om det er nødvendigt også at købe ne ny monitor? Den monitor jeg har har nemlig native resolution på 1600x1080 og G20 har jo 1980x1080 eller hvad det nu hedder!... :) ...

jeg skal nemlig clone den første skærm, som ikke er i samme resolution, og når jeg gør det på mit nuværende tv kan man ikke rigtig læse hvad der står, medmindre man på computer skærmen skifter til den native resolution som er på det store tv, som vidst er hd, altså 13xx * 7xx... :)

Men når jeg ser film ser de fine ud, det er blot når jeg skal se skrivebordet osv!....