Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dixondk
Hejsa

Jeg står overfor at skulle købe en ny skærm til min arbejds-computer. Jeg arbejder til daglig med grafisk design og webdesign. så det er derfor vigtigt at skærmen gengiver farver rimelig godt.

Jeg har besluttet mig for at ville investere i en 24'' skærm.

Ud fra anbefalingerne her på flatpanels.dk kan jeg se at Dell's UltraSharp U2410 får ok anmeldelser.
Jeg har også hørt godt om Eizo Foris FX2431 - den er selvfølgelig lidt dyere.
Eizo har også lavet Eizo 24" LCD FlexScan S2433WE-BK

Hvilken ville i vælge af ovenstående?

Er der andre man burde tage med i overvejelserne?

Jeg havde regnet med et budget på ca 6000kr.

Håber nogen kan hjælpe mig med at blive lidt klogere på beslutningen.

På forhånd tak
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Dell U2410 er god, men Eizos skærme er altså i en klasse for sig selv når det kommer til grafiske opgaver. Specielt hvis du arbejder i forskellige farverum eller farvestandarder.

Derfor vil min anbefaling også være at satse på en Eizo indenfor dit budget. Jeg har ikke erfaring med S2443, men jeg er ret sikker på, at den holder Eizos standard. 22" udgaven af skærmen er hvert fald rigtig fin.
Af donoester
Hvilket farverum vil du arbejde i? Hvis det primært er til webdesign er det en god sRGB understøttelse du skal bruge.
Jeg vil sige det sådan: Nogle er vilde med S-PVA mens andre ikke kan fordrage dens gammaskift, og kan ikke redigere noget som helst med det, pga manglende detaljer i mørke nuancer som følge af det. Jeg har lidt det indtryk, at det ikke er alle S-PVA paneler der i lige slemme, men sørg virkelig for at du kan returnere skærmen, hvis det nu ikke lige er dig alligevel.

IPS paneler hos Eizo er ikke specielt konkurrencedygtige ifht. pris. Men Eizo har en helt utrolig gedigen byggekvalitet - meget solidt og gennemført, men jeg kunne slet ikke klare det S-PVA panel jeg havde fingre i, så den måtte desværre sendes tilbage. Jeg endte med en let brugt (ca. 150 timer) NEC LCD2490WUXI til ca. 4300, og det er absolut en skærm jeg kan anbefale, især hvis man ikke har noget imod at købe brugt og ikke skal bruge mere end sRGB farverum. Det eneste jeg synes der kunne være bedre er dens høje minimumslysstyrke, men det bliver forhåbentlig løst med tiden.

Hvis du skal have noget udover sRGB vil som Rasmus nævner sige Dell U2410. Der er en del klager over rød/grøn farvestik ved hvide baggrunde afhængig af område på skærmen, men så må man vel bare bytte den indtil man få noget man er tilfreds med. :)
Ellers kan en NEC PA241W sikkert klemmes ned i samme prisgruppe ved køb i fx. Tyskland, men det kan jo være ret bøvlet, hvis der nu er noget galt med skærmen. Skærmen har flere præcise farverumsemuleringer, som måske kan være brugbare i dit arbejde.
Af dixondk
kære rasmus og donoester

Tak for jeres input.

Jeg skal vel bruge skærmen 70% til webdesign og 30% til tryksager.

Jeg er stadig ikke helt enig med mig selv endnu. men tror det bliver Dell'en

igen mange tak for input

god sommer