Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MikVitus
Hejsa,

Jeg skal forbinde min alm dvd til mit nye LG 42PJ350N.

For bedst mulige billede, skal jeg da bruge scart eller svhs udgangen fra min dvd ?

Og hvilken indgang på skærmen ?
Opskalere skærmen det alm dvd til høj opløsning ?

Beklager hvis mine spørgsmål er lavpraktiske for jer, men jeg har absolut ingen forstand på dett.

Mvh
Mikkel
Af RogueAgent
Nr. 1 ville jo være at skifte DVD afspilleren ud med en blu-ray ditto, for bedre at udnytte skærmens potentiale :o

Men når det er sagt, så bør du med din nuværende afspiller bruge scartstik (dog helst ikke dem til 29 kr i Harald Nyborg), og sætte afspilleren til at sende billedet ud som RGB. Vær opmærksom på at hvis der er to scartstik i TV'et, så er det muligvis kun det ene af dem der accepterer RGB - men vælger du det forkerte vil du ikke være i tvivl, så vil du formentlig få et helt grønt billede.

Hvis dit forrige TV ikke var 16:9, så husk også at sætte afspilleren til at outputte det korrekte format (16:9 hedder i nogen sammenhænge også "full", "anamorphic" eller "wide")

Skærmen opskalerer selv signalet til sin egen opløsning - ellers ville billedet ikke fylde skærmen ud, men kun være et lille vindue midt på skærmen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MikVitus skrev:Opskalere skærmen det alm dvd til høj opløsning?
Husk dog på, at en opskalering ikke er noget der på magisk vis giver dig HD-kvalitet. Det svarer blot til, at du strækker billedet så det fylder hele skærmarealet.
Af MikVitus
Ok tak for svarene :)

Kan man på den skærm jeg har købt, LG 42PJ350N, se forskel på alm dvd via scart og så en blueray via hdmi ?

Er forskellen enorm vil jeg da overveje blueray....

Mvh
Mikkel
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et stort rungende JA. Du må så afgjort ikke snyde dig selv for at se HD på skærmen.

Det kræver selvfølgelig at du ser BluRay-film og ikke blot stopper dine DVD'er i maskinen. Du kan ikke hive nogen markant forbedring ud af DVD-skiverne, da de simpelthen ikke har en høj nok opløsning. DVD er kun 720x576 punkters opløsning hvor BluRay er 1920x1080 (hvis dit TV dog nedskalerer dette til 1024x768). Forskellen er meget synlig.
Senest rettet af Torben Rasmussen 14 jul 2010, 10:52, rettet i alt 2 gange.
Af RogueAgent
MikVitus skrev:Ok tak for svarene :)

Kan man på den skærm jeg har købt, LG 42PJ350N, se forskel på alm dvd via scart og så en blueray via hdmi ?

Er forskellen enorm vil jeg da overveje blueray....

Mvh
Mikkel
Jeg ved ikke hvordan du modtager dit TV signal, men hvis du har kabeltv (f.eks. Yousee) hvor de analoge kanaler stadig er med, så prøv at sammenligne kvaliteten næste gang der samsendes en film på DR1/DR2 (analogt) med samme film på DRHD (digitalt). Det vil give dig en ide om forskellen - og forskellen mellem DVD/Scart og blu-ray/HDMI er større. Selv "normale" DVD'er overført via HDMI vil alt andet lige få et gevaldigt løft sammenlignet med scart.
Af MikVitus
Super - i har overbevist mig om jeg må ha en blueray...

En anden ting - ved i om den stereo line out der er på det PJ350, følger den volumen på fjernsynet ? Kan jeg spænde en effektforstærker direkte på analog line out og så regulerer niveauet med fjernbetjeningen ?

Eller vil jeg få en ret voldsom høj konstant volumen ?
:D

Mange hilsner
Mikkel
Af RogueAgent
MikVitus skrev:En anden ting - ved i om den stereo line out der er på det PJ350, følger den volumen på fjernsynet ? Kan jeg spænde en effektforstærker direkte på analog line out og så regulerer niveauet med fjernbetjeningen ?

Eller vil jeg få en ret voldsom høj konstant volumen ?
:D
Det er lidt forskelligt fra mærke til mærke, men jeg tror det mindst almindelige er at line out er fixed, dvs. du får en konstant voldsom høj volume, indtil du skruer ned for effektforstærkeren.
Af MikVitus
Ok - jeg kan se du selv har en LG skærm - ved du om den har fixed line out eller den følger fjernsynets volumen ?
Af RogueAgent
MikVitus skrev:Ok - jeg kan se du selv har en LG skærm - ved du om den har fixed line out eller den følger fjernsynets volumen ?
Well, min skærm har ikke line out, kun en optisk digital udgang - og den er fixed.