Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg ved godt at der sikkert har været mega mange der har skrevet om forskellen mellem Plasma og LCD, men jeg vil alligevel dele en specifik og meget konkret erfaring jeg fik da jeg var i Fona og skulle sammenligne TV.

Der blev vist noget flot naturfilm i HD kvalitet og det var meget nemt at sammenligne de to TV da de stod lige ved siden af hinanden og viste det præcis samme materiale på samme tidspunkt.

- Jeg så på et Panasonics 50" topmodel (V20 var det vist) og billedet virkede sløret. Detaljerne var ligesom udtværet.

- Lige ved siden af så jeg på et Panasonic LCD (vist nok LED) tv og syntes at billedet virkede markant skarpere.

Hårtotter på de dyr der løb rundt var mere tydeligt på LCD'en end på Plasmaen. Billedets skarphed og kontrast virkede mere tiltalende på mig og også på kæresten.

Jeg har hele tiden forstået på det tråde jeg har læst herinde, at Plasma giver det mest naturlige billede. Nuvel, jeg syntes så absolut at LED billede var flottest. Kæresten var enig.

Jeg er vildt overrasket over de to TV's forskel i skarphed!!! Det værste er, at jeg i flere måneder har gået og drømt om et 3D plasma TV, men den drøm er på vej til at blive ændret..... :( Og det er sørgeligt for jeg havde jo forstået at Plasma var flottere i billedet, bedre til at gengive 3D og tilmed billigere end LCD. Øv...øv...øv...

1) Nogen der har haft samme aha-oplevelse?

2) Har jeg set rigtigt?

3) Var TV'ene kalibreret forkert?

4) Det var jo 2D tv, men stadigvæk Panasonics topmodel. Kan man forvente at de nye 3D tv ser bedre ud? Har endnu ikke set 3D plasma modellerne endnu.
Lomholt skrev:2) Har jeg set rigtigt?
Ja, under de givne omstændigheder, så kan du sagtens have set rigtigt. Hvad man bedømmer ud fra i en udstilling og hvad der dernæst virker hjemme i stuen er dog ikke det samme. Langt fra!
Lomholt skrev:3) Var TV'ene kalibreret forkert?
Med garanti. Begge to.
Lomholt skrev:4) Det var jo 2D tv, men stadigvæk Panasonics topmodel. Kan man forvente at de nye 3D tv ser bedre ud? Har endnu ikke set 3D plasma modellerne endnu.
Ikke nødvendigvis i en head-to-head sammenligning i et udstillingslokale.

Du kan nok have glæde af at læse et par af vore tidligere artikler, såsom vores købsguide:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

og vores artikel om hvordan det forkerte billede ser ud:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1225350000

Deri beskrives det hvorfor det kan være "farligt" at bedømme TV udelukkende på baggrund af hvad man ser i udstillingerne.
Af Lomholt
nu har jeg læst artiklerne. De giver rigtig god mening og der er massere af gode tips. Tak for det.

Det er overraskende så mange ting der kan være indstillet forkert. Det var jeg ikke klar over at der fandtes.

Så er spørgsmålet, findes der TV hos forhandlere som er indstillet korrekt?
Kan nogen nævne bare een fladskærm, og det sted hvor den står?

Det kunne være meget interessant om man så kunne tage hen og kigge på det for at lære hvordan et godt billede tager sig ud. Skulle naturligvis være nogle af de bedre modeller.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Visse butikker hos HIFI-klubben har kalibrerede skærme stående. Hvis man ser på en kalibreret skærm ved siden af en skærm med standardinstillinger, så er den typiske reaktion dog, at den kalibrerede skærm ser mat og kedelig ud. Igen så handler det om tilvænning og om at se skærmen i de rette omgivelser.
Af RogueAgent
yakken skrev:Hvis man ser på en kalibreret skærm ved siden af en skærm med standardinstillinger, så er den typiske reaktion dog, at den kalibrerede skærm ser mat og kedelig ud. Igen så handler det om tilvænning og om at se skærmen i de rette omgivelser.
Det kan sammenlignes lidt med at høre musik med loudness slået til, og lidt extra boost på bas og diskant ("hængekøje-lyd"). Man vænner sig hurtigt til at lyden skal have lidt extra oomph i bassen, og mere zzzing i diskanten. Slår man så disse kredsløb fra (direct mode), så vil de fleste synes at lyden nu er flad og kedelig - selv om det faktisk er sådan det er meningen den skal lyde.

I TV verdenen er det desværre blevet sådan at de mest "højt-råbende" TV tiltrækker sig mest opmærksomhed i butikken - nok primært fordi de er i stand til at overdøve de 300 lysstofrør under loftet. Men dem er der næppe mange af hjemme i stuen :o