Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hovedpude
Hej, skal have nyt tv, og har kigget på hhv. Panasonic's TX-P46G20E og Sony's KDL-46EX500.

De er begge 46", og sony's model koster ca 1200kr. mindre end panasonics.

Jeg har ikke kunne finde en test for KDL-EX500'eren som er ligeså gennemgående som flatpanels test af TX-P46G20E'en, så mit spørgsmål er egentlig bare om TX-P46G20E'eren er de ekstra 1200kr. værd?

Tv'et skal stå i min stue, som er stærkt solbelyst det meste af dagen, så det er vigtigt at man kan se noget på det, selv når der er meget lyst i rummet.

Desuden vil jeg gerne kunne tilslutte min eksterne harddisk og kunne afspille film. Både i avi og mkv format og både SD og FullHD opløsning. Jeg har ikke kunne finde noget info på om nogen af fjernsynene kan afspille disse formater fra en ekstern harddisk.

Alle input omkring disse tv er velkommen.
På forhånd tak.
Af glade
Jamen personligt har jeg været ude og kigge på begge tv og vil sige de er meget lige om hvilket man skal vælge må jeg tilstå, men 46 tommer bliver for stort i min stue så jeg har personligt valgt jeg snart køber g20 i 42 tommer her hjem til.

Vedr genskin kan jeg sige g20 ikke giver nær så meget som mange andre plasma skærme gør heldigvis, har set det flere steder tvet :-)

På internet delen tror jeg desværre sony vinder, men men, deres menuer er meget langsomme og samme er kanal skifte så er ting man skal være obs på....
Af lennon
Pana G20 vinder med sikkerhed på billedkvalitet under "normale" forhold . Hvorimod der kan være masser af andre gode grunde til at købe Sony 500. . .
Af Hovedpude
Jeg hader når det tager lang tid at skifte kanal :)
Men det er nok lige i overkanten at betale så meget ekstra bare for hurtigt kanalskift :p

Men på den anden side, så skulle der også være bedre billedkvalitet, og så har jeg jo også en kalibreringsguide til g20'eren her på siden.

Men mener også jeg læste noget om at g20'eren brummede?
Og er der nogen som har sammenlignet de 2 tv mht. genskin?
Af Expert Jyderup
lennon skrev:Pana G20 vinder med sikkerhed på billedkvalitet under "normale" forhold . Hvorimod der kan være masser af andre gode grunde til at købe Sony 500. . .
Eneste grund til Ex500 som jeg ser det iforhold til G20 er prisen. PÅ ren billed vinder G20 STORT over Sonyen.
Af Dillerbabs
Expert Jyderup skrev:
lennon skrev:Pana G20 vinder med sikkerhed på billedkvalitet under "normale" forhold . Hvorimod der kan være masser af andre gode grunde til at købe Sony 500. . .
Eneste grund til Ex500 som jeg ser det iforhold til G20 er prisen. PÅ ren billed vinder G20 STORT over Sonyen.
Design, strømforbrug og risiko for plasmabuzz på G20 er også faktorer der bør indgå i overvejelserne.
Af Divindragon
Lige for at give mit besyv med...

Jeg har købt G20 i 50" og det er det absolut fedeste fjernsyn. Vi har ingen problemer med hverken burn-in eller rentition.
Der er ingen støj! (vi har nok været en af de heldige) :p

Indstillingerne til kalibreringen er jo lige til at hente her på siden efter godt arbejde fra Flatpanels folkene og strømforbruget er væsentligt formindsket i forhold til tidligere plasmamoddeller.

I forhold til lysfølsolmhed, så hånger vores i en meget lys stue, og i sær i aftentimerne er der meget sol i stuen, da vi har en hel væg af glas ud til vest. Vi har ingen problemer haft med genskin. Selvfølgelig er det ikke samme, som når det er mørkt det er klart. Der er et enkelt punkt hvor solen rammer direkte ind i skærmen, og der er vi nødt til at trække gardinet for, men så er det heller intet problem :)
Eneste lille minus er at der kommer en anelse "banding" ved eksempelvis undervandsoptagelser hvor der er en masse blåt som skifter lidt i nuancer, der laver den de runde bånd. Men det er jo minimalt hvad vi ser af den slags udsendelser ;)

Mine primære behov er fodbold og film, og jeg er 110% tilfreds!
Af Expert Jyderup
Dillerbabs skrev:
Expert Jyderup skrev:
Design, strømforbrug og risiko for plasmabuzz på G20 er også faktorer der bør indgå i overvejelserne.
Design er en smagssag så det er naturligvis forskelligt hvad man går efter der. Strømforbruget hvis den er kaliberet, er der ikke ret meget forskel på hvis du tager det gennemsnitlige forbrug.
Nu er det som sagt ikke mig der skal købe, men som altid så ud og se de forskellige og find ud af hvilket billed man foretrækker.
Af glade
Expert Jyderup skrev:
Dillerbabs skrev:
Expert Jyderup skrev: Eneste grund til Ex500 som jeg ser det iforhold til G20 er prisen. PÅ ren billed vinder G20 STORT over Sonyen.
Design er en smagssag så det er naturligvis forskelligt hvad man går efter der. Strømforbruget hvis den er kaliberet, er der ikke ret meget forskel på hvis du tager det gennemsnitlige forbrug.
Nu er det som sagt ikke mig der skal købe, men som altid så ud og se de forskellige og find ud af hvilket billed man foretrækker.
Tager man foden af er det et pænt tv..
Af Expert Jyderup
glade skrev:
Expert Jyderup skrev:
Dillerbabs skrev: Design, strømforbrug og risiko for plasmabuzz på G20 er også faktorer der bør indgå i overvejelserne.
Tager man foden af er det et pænt tv..
Lige præcis.. :)
Af pipper
Hvis man kan lide blåt plastic er det sikkert et pænt design.

Man tag ud og se dem i en forretning og beslut dig først derefter.
Af THM
designet er sort med et blåligt skær 8) efter min mening er det et rigtig pænt TV. G20 er som de andre siger rigtig godt. gennem USB indgangen kan det dog ikke spille mkv-filer, avi mener jeg dog går fint igennem.
Af Hovedpude
Tak for inputs alle sammen :)
Nogen der ved om sony's kan afspille mkv via usb? Dette er et stort minus for mig på g20'eren.
Af THM
ved ikke om sonyen kan, men har min tvivl. hvis ikke er der også den mulighed at købe en blu ray afspiller der kan. eks. LG's BD560...