Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nielsbroge
Hej alle,
Jeg er også i det store hele rigtig glad for mit TV, og ikke generet af clouding. Imidlertid er jeg lidt generet af genskin i skærmen om dagen, men det er ikke så slemt.
Jeg har dog stadig tre udfordringer ift at få optimal udnyttelse af TV'et:
1. Efterglød. Jeg har oplevet en ret betydelig eftergløds-agtig effekt ifm VM. Når kameraet følger fodbolden i flugt bliver fodbolden helt udtværet at se på. Jeg tænker om TV'et overhovedet er indstillet til 100 Hz? - Kan man chekke det på en eller anden måde?
2. Indstilling af kanaler. Jeg vil gerne have alle de kanaler jeg betaler for og dermed har adgang til via mit You-See abonnement (basispakke + HD) op som de første kanalnumre. Hvordan gøres det?
3. Lyd-udtag. Jeg vil gerne have den bedst mulige lydkvalitet ud af TV'et og ind i min gode gamle analoge forstærker via AUX-indgangen med Phono-stik. Jeg er imidlertid lidt forvirret over at læse om HD-lyd og problemer med at hive denne ud gennem den optiske udgang. Kommentarer til dette vil være meget velkomne
Af malke
nielsbroge skrev:Hej alle,
Jeg er også i det store hele rigtig glad for mit TV, og ikke generet af clouding. Imidlertid er jeg lidt generet af genskin i skærmen om dagen, men det er ikke så slemt.
1. Efterglød. Jeg har oplevet en ret betydelig eftergløds-agtig effekt ifm VM. Når kameraet følger fodbolden i flugt bliver fodbolden helt udtværet at se på. Jeg tænker om TV'et overhovedet er indstillet til 100 Hz? - Kan man chekke det på en eller anden måde?
2. Indstilling af kanaler. Jeg vil gerne have alle de kanaler jeg betaler for og dermed har adgang til via mit You-See abonnement (basispakke + HD) op som de første kanalnumre. Hvordan gøres det?
3. Lyd-udtag. Jeg vil gerne have den bedst mulige lydkvalitet ud af TV'et og ind i min gode gamle analoge forstærker via AUX-indgangen med Phono-stik. Jeg er imidlertid lidt forvirret over at læse om HD-lyd og problemer med at hive denne ud gennem den optiske udgang. Kommentarer til dette vil være meget velkomne
1. Jeg har også oplevet at bolden bliver nærste usynlig når den kommer op i luften, så baggrunden er tilskuerækkerne - men oplever det ikke når div. ting og sager at slået fra.

2. Hvis du ikke har en boks, så kan det vidst ikke lade sig gøre at skifte kanaler - måske det kommer en firmware opdatering der kan klare dette? Ihvertfald har jeg ikke fundet ud af hvordan man gør :) - men kan man vidst lave en favorit-liste, hvor du bare kan proppe kanalerne ind. Denne favorit-liste ved jeg heller ikke hvordan fungerer, men jeg er vitterlig ikke irriteret af at kanallisten. Man kan jo trykke på ch.list knappen, og så bladre mellem siderne på +p- knappen.

3. Hvis du vil have den bedste lyd ud, så er det nok en optisk-analog converter du skal have fat i. Eller evt en HDMI-analog converter, hvis sådan en findes?
Her er et link på en optisk-analog converter: http://www.av-cables.dk/lydkabler/optis ... 52_da.html
Alternativt kunne du købe et scart/phono-kabel: http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono ... el_198_da/
Jeg tvivler på at der er hørbar forskel på disse to løsninger, så jeg ville nok vælge scart/phono-kablet og spare nogle penge ;)
Af michhans
Er der forskel på HD på de forskellige kanaler? Når jeg ser VM-bold på DR og TV2 kan jeg se tydelig forskel på kvaliteten/opløsningen når jeg ser på tids- og resultatskiltet øverst i billedet. På DR HD er det ikke perfekt i kanten mens det på TV2 er perfekt. Ellers kan jeg ikke se forskelle i kvaliteten af billedet.
Det undrer mig, at der skulle være forskel.
Jeg har YouSee kabel-tv.
Af Assi
Hej! Er der nogen som ved om der findes en softwareopdatering til fjernsynet og hvor den kan downloades.

Jeg har desuden erfaret at media play funktionen til tider har lidt svært ved at læse mine filer fra mit eksterne HD. Jeg har det tilsluttet via USB, men skal typisk frakoble HD inden jeg tænder fjernsynet også tilslutte for at den kan læse/finde de rigtige filer. Er der nogen der har oplevet lignende og evt. har en løsning?

ER super glad for fjernsynet!
Af nielsbroge
malke skrev:
nielsbroge skrev:Hej alle,
1. Jeg har også oplevet at bolden bliver nærste usynlig når den kommer op i luften, så baggrunden er tilskuerækkerne - men oplever det ikke når div. ting og sager at slået fra.

2. Hvis du ikke har en boks, så kan det vidst ikke lade sig gøre at skifte kanaler - måske det kommer en firmware opdatering der kan klare dette? Ihvertfald har jeg ikke fundet ud af hvordan man gør :) - men kan man vidst lave en favorit-liste, hvor du bare kan proppe kanalerne ind. Denne favorit-liste ved jeg heller ikke hvordan fungerer, men jeg er vitterlig ikke irriteret af at kanallisten. Man kan jo trykke på ch.list knappen, og så bladre mellem siderne på +p- knappen.

3. Hvis du vil have den bedste lyd ud, så er det nok en optisk-analog converter du skal have fat i. Eller evt en HDMI-analog converter, hvis sådan en findes?
Her er et link på en optisk-analog converter: http://www.av-cables.dk/lydkabler/optis ... 52_da.html
Alternativt kunne du købe et scart/phono-kabel: http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono ... el_198_da/
Jeg tvivler på at der er hørbar forskel på disse to løsninger, så jeg ville nok vælge scart/phono-kablet og spare nogle penge ;)
Tak for svar.
Jeg har bestilt optisk-> analog konverteren. Jeg har nemlig ikke scart stik på mit 6005 tv, men det har i andre vel heller ikke?!
Jeg har derimod et LAN stik, men hvad man kan bruge det til ved jeg ikke. 6005 understøtter jo ikke internet tv.
Af nielsbroge
Tjald skrev:Måske skulle man prøve det samme - jeg har faktisk en gammel diodeliste liggende bare med blåt lys.

Hvordan ser jeres clouding ud? Er det kun fra hjørnerne, eller er det store plamager rundt på skærmen?

Og hvad står jeres baggrundslys på, når I ser film om aftenen i mørke eller dæmpet belysning?
Nu har jeg set nærmere efter, og jeg har faktisk også store plamager rundt om på skærmen, hvilket bliver tydeligt om aftenen, på en kanal uden signal. Jeg vil prøve at løsne skruerene på bagbeklædningen en halv omgang, som det er blevet foreslået et andet sted, og se om det hjælper.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17