Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JA
FullerJust skrev:Tak for svar :)
Jeg kigger lige på Phillips 7404H så :)
Husk modelnummer skal slutte på 5 for det er en 2010 model ! En 2010 7000 skulle overgå en 2009 9000 model, så meget at hente hvis man er opmærksom - det er vidst PFL7605 den hedder i år.

Mht hvidbalance problemer på LCD skulle dette være fixet med introduktionen af UV2, som bruges i Philips 2010 modeller og Sonys nye - men afhænger post 2010 meget af model. Tests af 2009 LCD modeller kan ikke bruges til ret meget hvis man skal købe en 2010 model, udviklingen går jo så stærkt på LCD pt.

Mht Android, rigtigt set af Sony at bruge Android, så er man sikker på at være forberedt på fremtidens NET TV. Også her går udviklingen jo lyn stærkt - sidste års modeller havde dårlig nok support for NET TV, nogle var tålelige andre så langsomme og upraktiske at man hellere undgår at bruge funktionen. Bl.a. derfor jeg skyndte mig at sælge min 32PFL9604. Hvis Android samtidig kan opdateres - nogen der véd om Android kan opdateres dynamisk ? Jeg håber virkelig Philips putter Android i den nye 2 gen 21:9, eller Sony lancerer en 21:9, ellers må man overveje at vente endnu et år med 21:9 O-O

( Mht Googles 1 million kanaler læste jeg det her:
http://pleasure.dk/gadget/artikel/183737/ )
Senest rettet af JA 18 jun 2010, 12:44, rettet i alt 4 gange.
Af JA
Gaco skrev:
JA skrev:Var lige ned i den lokale butik - de havde overraskende alle de nye modeller stående.

- Philips 7000
- Sharp 46LE820
- Samsung UE40C8705
- Samsung UE558705

De viste Avatar på bluray ( undtagen på Philipsen ).

Må nu sige, som ejer af en 50PX600 plasma gennem 4 år, det er imponerende, selv i butiksindstilling. Selv på 55" står ikke én pixel forkert i HD. Forsøgte at se forskel i detaljer ved sort, men det var ikke muligt at se forskel - man kan sikkert men med luppen frem - det var jo butiksindstilling.
Hurtige bevægelser klarer de også, inklusive 55" - jeg kunne ikke se slør eller sjove ting i billedet, de er der sikkert af og til men jeg kunne ikke se det.

Min konklusion er, det er jo idag hip som hap hvad man vælger ved de gode skærme - kriterier som reflektioner, design, features, brugervenlighed, hastighed på kanalskift, eller 21:9 istedet for 16:9, er idag beslutningsparametere mener jeg vægter mere end små forskelle i billedekvalitet. Jeg synes det er blevet meget svært at vælge ny fladskærm ( måske bortset fra 21:9 ).

Iøvrigt - den nye fjernbetjening til Philips ligger perfekt i hånden, nærmest som et æg, første indtryk er "hvad er det skepsis". Men som ergonomisk langt bedre end de FT jeg har.
Jeg går ud fra at du så dem alle i dagslys? Ja, mange skærme ser rimelig ens ud i ydelse i dagslys og butiksbelysning - men de ændrer HELT karakter i dæmpet lys eller helt mørke. Fuldstændig. Så jeg vil ikke sige at det er ligemeget hvad man vælger, overhovedet ;)
Nu er det jo typisk Plasma der HELT ændre karakter i lyse rum og om dagen - de jeg så var alle LCD ;)

- der stod desværre ikke en eneste plasma i butikken til at sammenligne med, det er jo Spanien hvor man har flere solskinstimer ....

( LCD ændre også, men minimalt ift, og afhængig af fronten er glossy eller mat )
Af jspr
Jeg synes du/i skal tage et kig på Panasonic D25.

Har i længere tid været på jagt efter et LED tv til ca. 8000 kr. (+/-), men endnu ikke fundet en model der lever op til mine krav. Har kigget på adskillige forskellige modeller (bl.a. Sony's EX500 og EX700, Samsung's C6005, og mange flere), men alle lider i højere eller mindre grad af diverse typiske "fladskærms-fejl" (hvilket nok ikke helt kan undgås, men vil da i hvert fald finde et TV der holder disse på et minimum). Et typisk problem er input lag, som specielt LED tv har svært ved at komme til livs (nyere plasma skærme er langt foran på dette område).

Grundet ovenstående valgte jeg at hæve prisklassen en smule, så jeg istedet kiggede efter TV til omkring de 10.000 kr. (gerne under), og har umiddelbart indskrænket mig til 3 modeller (hvoraf de 2 godt nok sprænger budgettet en smule).

Første model er Sharp's LE820, som dog allerede er nævnt. Derfor vil jeg ikke komme yderligere ind på denne, udover at den jo desværre ligger på de ca. 11.000 kr. Se evt. en anmeldelse af TV'et her:
http://www.avforums.com/review/Sharp-LE ... eview.html

Anden model er LG's LE8500. Dette TV ligger også lidt højt prismæssigt (mellem 10-11.000 kr.), men skulle efter sigende give et fremragende billede. Årsagen er, at dette TV bruger "local dimming" istedet for Edge LED, og istedet for at uddybe dette nærmere vil jeg henvise til en anmeldelse af TV'et:
http://www.flatpanelshd.com/review.php? ... 1272872392

Desværre har jeg dog googlet mig frem til at Tv'et lider af et "middel-højt" input lag - altså ikke direkte dårligt, men alligevel værre end både Sharp's og Panasonic's (som kommer efterfølgende).

Den sidste model (som jeg altså personligt er landet på) er Panasonic's D25. Dette TV kan fås til lidt over 9000 kr. (WUHU), og har modsat de to forrige modeller en mere mat skærm. Begge ovenstående modeller har forrest en glasplade, hvilket kan være frygtelig irriterende mht. refleksioner - dette lider Panasonic D25 ikke af! (hvilket er et stort plus for mig). Ydermere har TV'et noget af det laveste input lag man har set på et LED tv, og benytter en teknologi, der optimerer billedet selv fra forskellige vinkler (også et stort plus for mig, sammenlignet med de andre modeller).
Generelt viser anmeldelserne at Panasonic D25 er noget af det bedste LED har at byde på (til prisen!), og hdtvtest.co.uk siger afslutningsvist i deres anmeldelse: "For readers already sold on a slim display, Panasonic’s offering has the least issues we’ve seen on an edge-backlit LED LCD television to date."
Se hele anmeldelsen her: http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 430437.htm

Alternativt er der også en anmeldelse af TV'et på AVForums.com, der ikke nok med at give deres anbefalings-stempel, afslutningsvist siger følgende: "Overall the TX-L42D25B is a great LCD HDTV with an excellent greyscale, accurate colours, good quality deinterlacing and a very pleasing picture. If that were all I’d have no reservation in recommending the TX-L42D25B, but, in addition, it also comes packed with features like internet functionality, Freeview HD and Freesat HD. So if you are looking for a slim display with a great picture you should definitely consider the TX-L42D25B."
Se hele anmeldelsen her: http://www.avforums.com/review/Panasoni ... eview.html

Afslutningsvist vil jeg nævne at Panasonic D25 har også indbygget optage-funktion (kræver tilkobling af ekstern HDD), som bare gør tv'et ekstra tiltrækkende for mig. Generelt bør man blot sammenholde de to "score-cards" i bunden af anmeldelserne af henholdsvis Sharps LE820 og Panasonics D25 på AVForum, for at se hvor meget bedre D25 klarer sig - og så er det endda billigere.
Af hans frede nielsen
Jeg synes godt nok det er mange kontrolfreaks i denne tråd, når man bruger Avartar som test, så er jeg stået af , problemet er at det man skal se efter dybdeskarphed og hvor oplyst skyggerne er, undertekster er et andet problem på nogle af de nævde modelerne, er de utrolligt irritterende ligesom at nogle af de levende mennesker ser ud som at de er halvt tegneseriefigurer efter selv at stå i samme situation er mit valg faldet på LG LE 8500 47 tommer til 8300kr rammeløst med glasfront i 42 tommer er den nede på 6100kr læs Rasmus test af 8000ern som har kunststofsfront den kan da kalibreres, for 5000kr mere kan jeg sikkert få et bedre tv men det vil jeg ikke gi, PS jeg har set mange LGer de klare gamle DVI optagelser, billeder fra digitalkammera utroligt flot, det er jo ikke alle der bruger det til spil og tegnefilm,
Brugeravatar
Af KristofferA
jspr skrev:Jeg synes du/i skal tage et kig på Panasonic D25.

Har i længere tid været på jagt efter et LED tv til ca. 8000 kr. (+/-), men endnu ikke fundet en model der lever op til mine krav. Har kigget på adskillige forskellige modeller (bl.a. Sony's EX500 og EX700, Samsung's C6005, og mange flere), men alle lider i højere eller mindre grad af diverse typiske "fladskærms-fejl" (hvilket nok ikke helt kan undgås, men vil da i hvert fald finde et TV der holder disse på et minimum). Et typisk problem er input lag, som specielt LED tv har svært ved at komme til livs (nyere plasma skærme er langt foran på dette område).

Grundet ovenstående valgte jeg at hæve prisklassen en smule, så jeg istedet kiggede efter TV til omkring de 10.000 kr. (gerne under), og har umiddelbart indskrænket mig til 3 modeller (hvoraf de 2 godt nok sprænger budgettet en smule).

Første model er Sharp's LE820, som dog allerede er nævnt. Derfor vil jeg ikke komme yderligere ind på denne, udover at den jo desværre ligger på de ca. 11.000 kr. Se evt. en anmeldelse af TV'et her:
http://www.avforums.com/review/Sharp-LE ... eview.html

Anden model er LG's LE8500. Dette TV ligger også lidt højt prismæssigt (mellem 10-11.000 kr.), men skulle efter sigende give et fremragende billede. Årsagen er, at dette TV bruger "local dimming" istedet for Edge LED, og istedet for at uddybe dette nærmere vil jeg henvise til en anmeldelse af TV'et:
http://www.flatpanelshd.com/review.php? ... 1272872392

Desværre har jeg dog googlet mig frem til at Tv'et lider af et "middel-højt" input lag - altså ikke direkte dårligt, men alligevel værre end både Sharp's og Panasonic's (som kommer efterfølgende).

Den sidste model (som jeg altså personligt er landet på) er Panasonic's D25. Dette TV kan fås til lidt over 9000 kr. (WUHU), og har modsat de to forrige modeller en mere mat skærm. Begge ovenstående modeller har forrest en glasplade, hvilket kan være frygtelig irriterende mht. refleksioner - dette lider Panasonic D25 ikke af! (hvilket er et stort plus for mig). Ydermere har TV'et noget af det laveste input lag man har set på et LED tv, og benytter en teknologi, der optimerer billedet selv fra forskellige vinkler (også et stort plus for mig, sammenlignet med de andre modeller).
Generelt viser anmeldelserne at Panasonic D25 er noget af det bedste LED har at byde på (til prisen!), og hdtvtest.co.uk siger afslutningsvist i deres anmeldelse: "For readers already sold on a slim display, Panasonic’s offering has the least issues we’ve seen on an edge-backlit LED LCD television to date."
Se hele anmeldelsen her: http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasoni ... 430437.htm

Alternativt er der også en anmeldelse af TV'et på AVForums.com, der ikke nok med at give deres anbefalings-stempel, afslutningsvist siger følgende: "Overall the TX-L42D25B is a great LCD HDTV with an excellent greyscale, accurate colours, good quality deinterlacing and a very pleasing picture. If that were all I’d have no reservation in recommending the TX-L42D25B, but, in addition, it also comes packed with features like internet functionality, Freeview HD and Freesat HD. So if you are looking for a slim display with a great picture you should definitely consider the TX-L42D25B."
Se hele anmeldelsen her: http://www.avforums.com/review/Panasoni ... eview.html

Afslutningsvist vil jeg nævne at Panasonic D25 har også indbygget optage-funktion (kræver tilkobling af ekstern HDD), som bare gør tv'et ekstra tiltrækkende for mig. Generelt bør man blot sammenholde de to "score-cards" i bunden af anmeldelserne af henholdsvis Sharps LE820 og Panasonics D25 på AVForum, for at se hvor meget bedre D25 klarer sig - og så er det endda billigere.
Købte du D25? :)