Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej flatpanels brugere!

Jeg fik anbefalet denne hjemmeside og dets forum af en kammerat, da jeg er på udkig efter et fjernsyn, eftersom i tilsyneladende er dygtige herinde! :) Jeg har læst lidt igennem guides herfra til indkøb, men synes stadigvæk der er utrolig mange ting jeg er i tvivl om, mht indkøbbet. Jeg har fundet ud af, at det jeg skal bruge er et 42" eftersom jeg sidder et par meter fra skærmen. Der skal sættes et mediecenter til, hvorfra filmene kan ses. Gerne i 720 og 1080p. Mediecenteret bliver muligvis det her: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=481572
Fjernsynet bliver derudover koblet til stofas kabel-tv, så det skal også have dvb-c (tror jeg det hedder), og mindst én hdmi port.

Mit spørgsmål er vel egentlig som overskriften siger: Kan jeg købe et 42" til cirka 4000kr, der er i nogenlunde god kvalitet? Og måske i så fald hvilket? Markedet er så stort, og i en af de guides jeg har læst herinde, står der (desværre ;)), at jeg ikke må tage udgangspunkt i specifikationerne, så det er lidt svært at finde ud af, hvad jeg leder efter. Håber der er nogen kloge hoveder herinde, der kan hjælpe mig med at komme med et godt bud :)

- Steffen
steffenhn skrev: Mit spørgsmål er vel egentlig som overskriften siger: Kan jeg købe et 42" til cirka 4000kr, der er i nogenlunde god kvalitet? Og måske i så fald hvilket? Markedet er så stort...
- Steffen
Markedet for gode 42" tv til 4000 kr er ikke stort. Tværtimod er det meget lille, idet det begrænser sig til Panasonics 720p plasma-tv. Mere specifikt til det her: http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic- ... 6071p.html
Af steffenhn
Mange tak for svaret! :)
Pudsigt nok, havde jeg selv set på netop det fra panasonic.
Men er det virkelig det eneste der findes? Og i så tilfælde, er det 'slemt' at det kun har 720p? Kan man virkelig se så meget forskel på det, og 1080p? Jeg kommer nemlig nok til at sidde i hvert fald 2 meter fra skærmen.

Kan heller ikke finde noget om 1:1 pixelmapping på det der panasonic. Det har jeg læst på et mediecenters forum, at man skal have, hvis man vil afspille film derfra. Kan det være rigtigt?

Sorry - jeg er virkelig nybegynder på det her område. Har ikke haft fjernsyn i 7 år :)
Senest rettet af steffenhn 13 jun 2010, 01:09, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
Ja, det anbefalede tv, er best - buy i klassen. Husk at indstille det ordentligt, da har set mange steder, hvor de synes billedet er direkte dårligt...
Husk at slå " Øko " fra, da det nedtoner billedet betragteligt!
Har du overvejet en media - streamer ( F .eks. WD TV Live eller Popcorn Hour ) istedet for et mediecenter?
Disse vælges ofte ikke, da folk ikke ved de eksisterer, men viser film ( SD og HD ), billeder samt afspiller musik.
Disse løser ofte opgaven bedre end et mediecenter til væsentligt mindre penge og uden fare for virus mm..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du tager et kig i vores købsguide i menuen på forsiden så kan du få opklaret dine spørgsmål ang specifikationerne - eks. opløsningen.
Af steffenhn
Tak for svarene!! :)

@Supergris: Tak for fiffene omkring indstilling af fjernsynet! :) Mht medieafspiller, har jeg haft kigget på popcorn hour. Den koster næsten 1000kr mere, end den jeg viste. Så tror ikke ligefrem der er penge at spare :) Den du skriver der hedder WD TV Live ser til gengæld interessant ud, men den har ikke nogen intern harddisk, modsat ac ryan, som har 500gb plads, for ca 500kr mere, og så har den hvad jeg kan læse flere funktioner :)

@Michael_engel: Kan ikke finde nogen reviews af det fjernsyn du viser :) Ved du om det er noget ved? Det er måske et du selv har?

@Yakken: Tænkte nok den kom ;) Har skam også læst hele guiden, men eftersom jeg er nybegynder, er der utrolig mange ting at sætte sig ind i, og som i selv skriver, skal man ikke kigge på specifikationerne. Så jeg kiggede derfor på de fjernsyn i anbefalede, men kunne ikke finde andet end det fra panasonic til den pris :)
Af steffenhn
@glade: Hov, tak! Havde ikke lige set du skrev :) Ved du om det er noget ved, det fjernsyn? Altså om du ligesom michael, muligvis selv har det, eller har erfaring med det?
Af Ellegaard74
steffenhn skrev:Har lige søgt lidt mere. Hvad med sådan et som det her?
http://www.computersalg.dk/produkt.html ... =EDBpriser
Nej, det dur ikke, for der er ingen tuner i, så hvis du gerne vil se noget fjernsyn så dur det ikke....
Af steffenhn
Tak for info! :) Det havde jeg ikke lige opfattet var et problem.

Har efterfølgende undersøgt lidt, og kan godt gå op på 5000kr. Gør det nogen forskel, eller er det stadig panasonics bud der er bedst? Sorry for "bump", men jeg er som nævnt utrolig uerfaren på området.
Af Snurrerundtlyd
Hvis du får et rigtigt mediacenter med indbyggede tunere, så har du ikke brug for en tuner i TV'et (monitoren).