Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af noxity
Jeg kan også tilføje:

Min personlige mening af at når et TV har stået i et ryger-hjem i 10 dage, hvorefter personen så vælger at fortryde sit køb. Så kommer TVet tilbage med en meget tydelig lugt af røg. Her mener jeg ikke at man har ret til at fortryde sit køb.

Jeg ville i hvertfald under ingen omstændigheder acceptere at mit ny-købte TV lugter af røg.
Af kskruger
De 2 gange indenfor 7 år, som jeg har brugt Elgigantens retur service, har jeg begge gange været meget omhygligt med, at pakke det rigtig ned igen. Produkterne har været 100% som nye, at se på, efter jeg har sendt det retur. Alt andet er ikke okay.

Men Elgiganten er åbenbart godt klar over problemet.
Se hvad de skriver på deres hjemmeside:

Returprodukter
Elgigantens enestående 14 dages returret betyder, at vi af og til sælger varer, der har været taget i brug til nedsat pris. Disse varer er mærket tydelig som "returprodukter". Vores 14 dages fulde returret gælder også returprodukter, ligesom du også har 2 års reklamationsret på disse. Du har derfor også 100% tryghed, når du køber returprodukter til nedsat pris.
Af Ellegaard74
Nej, jeg pakker det såmænd også ned igen så det dårligt kan ses det har været åbnet, men kan da ikke tro de sælger det igen som nyt..... Uanset hvor omhyggelig jeg så end har været med det ene og det andet....

Hvorom alting er så har det jo været brugt....

Men lige for en god ordens skyld, så har jeg gemt alt, kun pakket det mest nødvendige ud og ryger ikke :)

Nu skal jeg så ind med det i morgen søndag og så må vi se hvad jeg så får med hjem.
Af mhca
Ellegaard, hvordan skulle butikken kunne overleve, hvis de ikke solgte varen som ny?

Skulle de så tilbagebetale kunden det fulde beløb, men sælge TV'et 500 kr. billigere efterfølgende?

Jeg er enig i problemet med kundernes forventning til køb af varer, hvor de har fortrydelsesret.
Jeg har selv vistnok en enkelt gang returneret en skærm, fordi den ikke levede op til mine forventninger/krav. Når jeg modtager en ny vare, så pakker jeg den dog meget forsigtigt ud, og rører så lidt som muligt, således at jeg er i stand til at pakke den ned, som jeg godt selv ville modtage den.

Mine forældre modtog i fredags deres nye Samsung TV, som vi havde accepteret at modtage, velvidende at en anden kunde havde returneret det pga. størrelsen.
Jeg gjorde opmærksom på, at der ikke måtte være nogen kosmetiske fejl på som følge.
Da vi pakker det ud, viser det sig så, at der bagpå er to tydelige mærker fra noget vægophæng e.l.
Der bliver man sq irriteret, specielt fordi man skal gå hjemme i 6 timer og vente på en fragtmand.

Vi endte med at beholde TV'et mod en dekort. Men selv om vi får en lille reduktion i prisen, så kan det sq irritere at både kunden og forretning ikke har været omhyggelige ved returnering / modtagelse / kontrol.
Af Jesper Juul
mhca skrev:Ellegaard, hvordan skulle butikken kunne overleve, hvis de ikke solgte varen som ny?

Skulle de så tilbagebetale kunden det fulde beløb, men sælge TV'et 500 kr. billigere efterfølgende?

Det er da præcis det Elgiganten gør, de har en masse produkter stående med mærkater på hvor de selv skriver at det er returproduter og til nedsat pris. Man kan naturligvis ikke sælge et produkt som nyt når det har været ude til kunden én gang.
Af Minii
No offence, men piver du over at et tv har ridser på bagpladen, efter et vægophæng? Nu skal jeg ikke gøre mig klog på, om du sætter dig fjernsyn op på en skillevæg, som er lavet af glas.. Men jeg synes godt nok det er liii' i overkanten, og blive SÅ utilfreds med sit fjernsyn, at man overvejer at aflevere det tilbage :p

- At det er en principsag, forstår jeg helt 100, men det ændrer jo på INGEN måde tv'et el. varens stand og brug. Der skal vel vægophæng på igen, skal der ikke?
Af mhca
Jesper Juul skrev: Det er da præcis det Elgiganten gør, de har en masse produkter stående med mærkater på hvor de selv skriver at det er returproduter og til nedsat pris. Man kan naturligvis ikke sælge et produkt som nyt når det har været ude til kunden én gang.

Det betyder jo så, at vi andre kunder må betale for alle de kunder, der vælger at returnere deres varer.

For internetbutikkerne er det ikke tilfældet.

Minii skrev:No offence, men piver du over at et tv har ridser på bagpladen, efter et vægophæng? Nu skal jeg ikke gøre mig klog på, om du sætter dig fjernsyn op på en skillevæg, som er lavet af glas.. Men jeg synes godt nok det er liii' i overkanten, og blive SÅ utilfreds med sit fjernsyn, at man overvejer at aflevere det tilbage :p

- At det er en principsag, forstår jeg helt 100, men det ændrer jo på INGEN måde tv'et el. varens stand og brug. Der skal vel vægophæng på igen, skal der ikke?
Nu havde jeg netop pointeret, at vi var meget forbeholdne over for kosmetiske skader.

TV'et skulle monteres på en gulvstander, hvorfor det netop også skulle se fornuftigt ud fra bagsiden, og så er to sølvfarvede mærker på en sort baggrund da ikke særligt pæn.
Af Jesper Juul
mhca skrev:
Jesper Juul skrev: Det er da præcis det Elgiganten gør, de har en masse produkter stående med mærkater på hvor de selv skriver at det er returproduter og til nedsat pris. Man kan naturligvis ikke sælge et produkt som nyt når det har været ude til kunden én gang.

Det betyder jo så, at vi andre kunder må betale for alle de kunder, der vælger at returnere deres varer.

For internetbutikkerne er det ikke tilfældet.
Hvor tror du alle de demovarer mange butikker har på deres websites kommer fra?
Af mhca
Jesper Juul skrev: Hvor tror du alle de demovarer mange butikker har på deres websites kommer fra?
Jeg har bare været af den opfattelse, at det kun er en mindre del af returvarerne, der ender som demovarer til nedsat pris.

Men for nogle internetbutikker kan jeg selvfølgelig tage fejl.
Af Jesper Juul
mhca skrev:
Jesper Juul skrev: Hvor tror du alle de demovarer mange butikker har på deres websites kommer fra?
Jeg har bare været af den opfattelse, at det kun er en mindre del af returvarerne, der ender som demovarer til nedsat pris.

Men for nogle internetbutikker kan jeg selvfølgelig tage fejl.
Jeg er 99,9% sikker på at man ikke må sælge et brugt produkt som nyt, og brugt er det når det eks. har været ude hos en kunde i x antal dage.
Af Ellegaard74
Jeg har som sagt også pakket det ud meget forsigtigt og ned igen og det er nu returneret. Har så til gengæld fået et 47" LCD med hjem som efter at jeg pakkede det ud så ud som om det har været pakket ud, plus standeren ikke passer på, så nu skal jeg ind med det igen.....

Det er hårdt at være tv køber :)
Af mhca
Jeg har nu spurgt en kammerat, der har arbejdet i en internetbutik, og jeg har fået bekræftet, at min opfattelse er korrekt.

Jeg skal ikke kunne sige, om der er nogle regler om, at et produkt ikke må sælges igen uden angivning af, at det har været ude hos en kunde i under 14 dage.

Skulle cykelhandlere så også give nedslag på alle de cykler, der har været prøvekørt af kunder?

Det er selvfølgelig muligt, at der er nogle regler, men i så fald er det skruet idiotisk sammen.
Internetbutikkerne er tvunget ved fjernsalg at give 14 dages fortrydelsesret. I tilfælde af at kunden er utilfreds har butikken udover nogle administrationsudgifter også en udgift på at sende produktet ud til kunden. Allerede her taber butikken nemt 20-50 kr.

Jeg kan fortælle, at på mange computer-produkter er avancen i den størrelsesorden. Hvis butikken skulle give nedslag på det produkt, så ville forretningen slet ikke køre rundt.

De produkter, der sælges med nedslag i prisen, dem kan man være rimeligt sikker på, at der ikke er tilbagebetalt det fulde beløb til kunden for efter returnering.
Hvis produktet er faldet i værdi, så har forretningen jo lov til at reducere det tilbagebetalte beløb.