Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Min nuværende surround-forstærker (SONY STR-DE545) er stået af, og det er ved at være tid til at opdatere tv/lyd systemet i stuen.

Jeg skriver her fordi jeg selv har meget lidt forstand på elektronik.

Vi har i øjeblikket et udmærket billedrørs fjernsyn foruden dvd afspiller, VHS (som ryger ud), CD-afspiller. Nyeste indkøb er en Wii-maskine.

Jeg overvejede om jeg skulle skifte hele systemet, når jeg alligevel skal have ny lyd, da fjernsynets scart-stik nok ikke kan følge med den nye teknologi.

Vi ser ikke så meget fjernsyn (lille tv-pakke), men mere dvd-film. Herudover spiller vi wii, og brugte systemet til at høre cd'er på og radio, da det virkede.

Spørgsmålet er hvilke muligheder vi har for et nyt setup.

Det billigste vil naturligvis være, at købe en ny forstærker, og beholde de resterende dele, men vi kunne godt tænke os, at få forsimplet systemet lidt, så vi har et drev til cd'er, dvd'er m.m. Eventuelt med en harddisk, så vi kan kopiere musikken ind i et elektronisk bibliotek.

En kollega har anbefalet mig at købe en fladskærm, en soundbar og en computer, som så tilsammen skulle udgøre systemet.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt en computer er brugervenlig til formålet. Jeg tænker her på opstart, baggrundsstøj, tastatur og mus.

Selvom vi ikke er hysteriske med lyd er jeg også lidt skeptisk overfor om en soundbar kan sprede en nogenlude fornuftig lyd i stuen, når vi ikke ønsker at sidde foran fjernsynet.

Jeg ville selvfølgelig gerne have det smarteste 3D system, men det er nok lige peberet nok til min pengepung. Hvordan ville I foreslå et samlet system til tv og lyd, hvis vi ligger omkring 10-12.000,-?

Skal jeg have fladskærm, projektor eller beholde vores nuværende ganske udmærkede billedrørsfjernsyn?

Skal jeg gå efter et surroundsystem, soundbar, eller noget helt tredje? (Har i øjeblikket et billigt sæt 5.1 højtalere til surroundsound plus to fronthøjtalere)

Skal jeg have blue-ray afpiller, harddiskoptager, computer eller noget helt andet? (Jeg har ikke overblik over hvad der er af muligheder)

Vil det være en fordel at have noget med internetadgang?

Er der andre hensyn jeg skal tage?
Af UFO99
Jeg ved godt der er mange flagrende spørgsmål.

Min overvejelse går bl.a. på hvorvidt jeg skal købe en ny receiver, eller fremtiden siger, at systemet kan gøres mere elegant i samme kvalitet, som hvis jeg bruger en middelmådig anlæg bestående af forskellige "kasser" (reciever, blue-ray) stablet oven på hinanden.

Min kone er ikke vild med store højtalere, og har til nød accepteret mine små Wharfedale højtalere i front, og de små satellitter fra Yamaha. Subwurferen havde hun svært ved at acceptere. Så vores fremtidige system må godt fremstå forholdsvis enkelt.

Jeg er faktisk godt tilfreds med fjensynet, så hvis det stadig er uundværlig at have et "kasse" system til lyden kunne et senarie blive, at jeg skifter receiveren nu, og opgraderer hen ad vejen.

Hvad er der af muligheder hvor der ikke indgår en forstærker/receiver?

Ville en receiver i denne stil forventes at kunne klare jobbet de næste 10 år?:
Denon AVR-1911 surround receiver

Vil jeg opleve væsentlige forbedringer ved at skifte vores gode 3D fjernsyn (3D da den fylder i alle retninger) til en fladskærm med ny teknologi, når vores behov i øjeblikket er DVD'er?

Hvis jeg køber en receiver, venter jeg nok lidt med blue-ray, harddiske, højtalere, etc. da det ikke er så presserende. Men jeg hører gerne hvor mange kasser jeg må forvente at skulle stable oven på hinanden.