Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af julemanden.
Hej, da mit gamle tv er gået i stykker og jeg ikke gider bruge tid og penge på at reparere det, skal jeg ud og have mig et nyt tv.

Jeg vil maks give 4000 for det, men vil helst under 3500 kr.

størrelsen skal være et sted mellem 32 og 42 tommer. (jo størrere jo bedre!)

Det skal bare bruges til at se tv på, min pc bliver måske koblet til en gang i mellem til lidt gaming, men dette skal ikke tages i mente når jeg skal vælge tv.

Jeg undgår helst LG.

Spørg for anden info:)

Har selv kigget på:

http://www.cinemagic.dk/shop/samsung-le ... 0868p.html

http://www.cinemagic.dk/shop/samsung-ue ... 1978p.html

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=744571#extra

Men jeg ved ikke det store om tv'er og derfor jeg spørger jer. Har ikke lige haft tid til at finde anmeldelser af de forskellige tver det var bare lige disse der fangede mit øje da jeg kiggede.

// Julemanden
Af PeterD
Umiddelbart ville jeg helst vælge japansk. No Offence, men fejlraten på deres skærme ER lavere end hos deres koreanske venner.... Nej jeg arbejder ikke hos Panasonic eller Sony :)

Hvis du vil købe på nettet og have 14 dages returret når tvet er i brug:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749384

Nok svært at finde en bedre skærm til prisen.

Hvorfor plasma:

-Hvis du ser film/bluray.

-Sortniveau (særligt bedre end de fleste LEDskærme)

-Panorering (Ikke "hakken")
(Ikke en "hinde"/glansbillede som andre skærme)

-Farver/Kontraster (Stadig bedre end de billigste LED skærme. Skal du have bedre billede på en LED skærm skal du betale væsentligt mere for skærmen)

Er du "ultra- hardcore gamer" kunne en LED skærm være end mulighed, men billedkvaliteten på tvkanalerne er knap så skarpt som på plasmaskærm

Husk der er altid lidt genskin fra tvskærme, så har du store panoramavinduer i stuen så køb nogle persienner/gardiner, eller vælg et LED...
Af mowa
PeterD skrev:Umiddelbart ville jeg helst vælge japansk. No Offence, men fejlraten på deres skærme ER lavere end hos deres koreanske venner.... Nej jeg arbejder ikke hos Panasonic eller Sony :)

Hvis du vil købe på nettet og have 14 dages returret når tvet er i brug:

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749384

Nok svært at finde en bedre skærm til prisen.

Hvorfor plasma:

-Hvis du ser film/bluray.

-Sortniveau (særligt bedre end de fleste LEDskærme)

-Panorering (Ikke "hakken")
(Ikke en "hinde"/glansbillede som andre skærme)

-Farver/Kontraster (Stadig bedre end de billigste LED skærme. Skal du have bedre billede på en LED skærm skal du betale væsentligt mere for skærmen)

Er du "ultra- hardcore gamer" kunne en LED skærm være end mulighed, men billedkvaliteten på tvkanalerne er knap så skarpt som på plasmaskærm

Husk der er altid lidt genskin fra tvskærme, så har du store panoramavinduer i stuen så køb nogle persienner/gardiner, eller vælg et LED...
Det plasma du henviser til finder mange mennesker ulideligt dårligt. Primær årsag: elendig opløsning. Ikke at de 1024x768 i sig selv bør være voldsomt meget ringere end full-HD, men jeg (og mange andre) ser meget tydeligt et gitternet (de sorte kanter omkring de enkelte pixels) hvilket gør fjernsynet komplet ubrugeligt. På meget lang afstand er det sikkert helt fint, hvis man kan leve med burn-in og højt strømforbrug.
Brugeravatar
Af edinger
mowa skrev:Det plasma, du henviser til, finder mange mennesker ulideligt dårligt [...]
Mon ikke de "mange mennesker" vil mene dét om en hvilken som helst skærm i dette segment?

Man får som oftest det, man betaler for. Også ved 42 tommer til 3.500 kr.
Af PeterD
Tjo..Det er jo fint at du skriver at det er uliderligt dårligt,men så må du lige poste nogle artikler som underbygger din sag..

Utroligt så mange folk som er bange for burn-in...Brug hovedet, så slipper man for det...

Men i hvertfald blev X20 da valgt som et fornuftigt køb til prisen da flatplanels.dk testede det for et par år siden....Og det startede vist omkring de 4 K.

Men ellers må trådstarter lige finde en 500-1000kr. mere og så købe en skærm som har fået gode anmeldelser her på siden..
Senest rettet af PeterD 02 aug 2012, 12:12, rettet i alt 1 gang.
Af mowa
edinger skrev:
mowa skrev:Det plasma, du henviser til, finder mange mennesker ulideligt dårligt [...]
Mon ikke de "mange mennesker" vil mene dét om en hvilken som helst skærm i dette segment?

Man får som oftest det, man betaler for. Også ved 42 tommer til 3.500 kr.
Naturligvis - men hvis man ser dette gitter, er fjernsynet ubrugeligt. Ikke bare dårligt, men komplet ubrugeligt. Derfor advarslen - man bør tage ud og se fjernsynet i funktion, og ser man ikke gitteret kan man da overveje det.
Af julemanden.
Jeg vil så Vidt muligt udenom plasma, fordi jeg vil ikke skulle være opmærksom på diverse problemer. Det skal bare virke. Jeg kunne være interesseret i brugte tv'er. Skal nok lige få samlet op på det hele når jeg er hjemme.er på mobilen lige nu.
Af julemanden.
okay, så er jeg ved pcen igen.

Jeg vil som sagt helst udenom plasma, fordi jeg vil ikke skulle gå og være opmærksom på f.eks. burn-in.

Så LCD/LED er det jeg helst vil have.

Jeg kommer forresten til at sidde i en vinkel omkring 45 grader ud fra tvet.

Jeg er også interresseret i noget brugt, så hvis i har noget til salg så skriv.

Ellers er forslag selvfølgelig stadig velkomne, og gerne noget mere input om hvad jeg skal lede efter, mht. LED, LCD, plasma og også hvilke specifikationer jeg skal kigge efter på et tv.
Af PeterD
Et godt råd:

Hop nu ikke på alle de tilfældige tilbud fra butikkerne, men snup en gennemtestet skærm fra Flatpanels køberfaringer/test eller læs mere på whathifi.co.uk, hdtvtest.co.uk, osv.

Du kan ikke regne med at få den nyeste banebrydende teknologi for omkring de 4000 kr som edinger skriver..

Og pas på med LCD/LED skærme. Hvis du virkelig vil have kvalitet skal du nok lidt højere op i pris for at få noget kvalitet som rykker..

Og når du nu sidder skævt for skærmen, forstår jeg slet ikke du allerede har afskrevet plasmateknologien....men ok...

Prøvede at finde nogle test med LCD/LED skærme omkring de 3500 K. Samsung 4 eller 5 serie måske?
Af julemanden.
PeterD skrev:Et godt råd:

Hop nu ikke på alle de tilfældige tilbud fra butikkerne, men snup en gennemtestet skærm fra Flatpanels køberfaringer/test eller læs mere på whathifi.co.uk, hdtvtest.co.uk, osv.

Du kan ikke regne med at få den nyeste banebrydende teknologi for omkring de 4000 kr som edinger skriver..

Og pas på med LCD/LED skærme. Hvis du virkelig vil have kvalitet skal du nok lidt højere op i pris for at få noget kvalitet som rykker..

Og når du nu sidder skævt for skærmen, forstår jeg slet ikke du allerede har afskrevet plasmateknologien....men ok...

Prøvede at finde nogle test med LCD/LED skærme omkring de 3500 K. Samsung 4 eller 5 serie måske?
Har ikke 100% afskrevet plasma skærme er bare ikke meget for at skulle gå og være opmærksom på diverse problemer.

Men en summering omkring forebygning af problemer med plasma kunne måske hjælpe, fordi hvis det virkelig er der billedkvalitet og bedste synsvinkel er, kan jeg nok godt overtales.

Men har som sagt nærmest ingen viden om fjernsyn og skal derfor bruge en del uddybning for at sætte mig ind i tingene.
Af dk9000
Lad mig fortælle min historie.

Dengang JEG selv købte mit første plasma tv, aner jeg ikke en disse, dette var dumt men jeg lærte en hel del af det, fx at burn-ins ikke er et problem mere, det høre fortiden til. (aldrig døjet med det. jeg er på mit andet plasma tv, og i forhold til størrelse, billed og pris, må jeg sige at de er givet godt ud de små penge jeg gav dengang.

Jeg var os selv forelsket i LED på et tidspunkt, synes os stadig de står godt, MEN der er stadig intet der kan levere samme billed til den pris man betaler for en plasma, så for mig at se er der kun 1 mulighed ;)
Af BudZa
PeterD skrev:Tjo..Det er jo fint at du skriver at det er uliderligt dårligt,men så må du lige poste nogle artikler som underbygger din sag..

Utroligt så mange folk som er bange for burn-in...Brug hovedet, så slipper man for det...

Men i hvertfald blev X20 da valgt som et fornuftigt køb til prisen da flatplanels.dk testede det for et par år siden....Og det startede vist omkring de 4 K.

Men ellers må trådstarter lige finde en 500-1000kr. mere og så købe en skærm som har fået gode anmeldelser her på siden..
Peter, burde du ikke linke til de facts der påviser at koreanske mærker er dårligere en japanske?