Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kabri
Tak for testen, av1 support er positivt men ærgeligt at det mest bruges til at presse bitraten endnu lavere. Skuffende at hardwaren ikke har rykket sig mere.

Android 14 kommer vel også til chromecast??
Jeg fik ikke lige kommenteret på det i testen, men selvom der er Android 15 til mobilenheder, så er Android 14 pt. seneste udgave til Android TV-enheder.

Google TV Streamer fortsætter dog Googles praksis med at være lidt bagefter på sikkerhedspatches. Den har pt. august-patchen.

Der er kommet to nyere sikkerhedspatches i hhv. september og oktober: https://source.android.com/docs/securit ... 2024-10-01
Vedhæftede filer
Google_TV_Streamer_22_large.jpg
Google_TV_Streamer_22_large.jpg (70.59 KiB) Vist 3376 gange
Af toretok
Hei Rasmus og Flatpanels! Her kommer noen spørsmål fra en norsk leser. 😃

1) Jeg ser du skriver at Streamer kun støtter HDMI 2.0. Så dermed er det usannsynlig at en firmwareoppdatering kan gi støtte for QMS? Dette krever vel HDMI 2.1? Er det ikke da helt uforståelig at man kan velge "seamless" i innstillingene under "match content frame rate"? Det skal jo være umulig med seamless bytte av bildefrekvens hvis Streamer ikke støtter HDMI 2.1 og QMS?

2)
Jeg ser at du anbefaler å sette Streamer (sikkert også Chromecast og Nvidia Shield) på 4K 50 Hz hvis man primært ser dansk indhold. (Sikkert det samme med norsk innhold.) Men vil ikke da innhold i HD, for eksempel 1080p, bli oppskalert til 4K? Gir ikke det et dårligere bilde på innhold i 1080p? Jeg husker den gangen da de første HD-dekodere kom og oppskalerte innhold i 576i til 1080p og det ga et veldig dårlig bilde. Er ikke problemstillingen den samme for 1080p -> 4k? Burde ikke mediespilleren være innstilt på samme oppløsning som innholdet man ser på? Skulle det ikke ideelt sett vært en innstilling som het "match resolution" i innstillingene også?

3)
Jeg har i dag en Nvidia Shield (2019). Denne har en innstilling som heter "match frame rate" som er i beta. Den har ikke fungert spesielt bra på alle apper. Bare noen. Men mange melder om at dette har blitt bedre etter forrige ukes firmwareoppdatering. Jeg har ikke fått testet dette selv enda. Det hadde vært interessant hvis Flatpanels hadde testet denne funksjonen etter oppdateringen og kommentert hvordan denne fungerer nå. Jeg har har heller ikke helt skjønt hvordan denne innstillingen fungerer sammenlignet med "match content frame rate"-innstillingen i Streamer/Chromecast. I Nvidia sitt tilfelle må ikke hver enkelt app støtte bytte av bildefrekvens, men Nvidia overstyrer appene med denne funksjonen? Jeg skjønner ikke helt hvordan de får det til. 😄

Hilsen en norsk nerd 🤓
toretok skrev: 17. okt 2024, 19:23 Hei Rasmus og Flatpanels! Her kommer noen spørsmål fra en norsk leser. 😃

1) Jeg ser du skriver at Streamer kun støtter HDMI 2.0. Så dermed er det usannsynlig at en firmwareoppdatering kan gi støtte for QMS? Dette krever vel HDMI 2.1? Er det ikke da helt uforståelig at man kan velge "seamless" i innstillingene under "match content frame rate"? Det skal jo være umulig med seamless bytte av bildefrekvens hvis Streamer ikke støtter HDMI 2.1 og QMS?
Hej oppe i Norge :)

Google angiver den til HDMI 2.1, så man skal aldrig sige aldrig. Normalt er det dog sådan, at når producenter skilter med HDMI 2.1, så skal der være minimum en af følgende HDMI 2.1 funktioner: HFR (4K120), VRR, QMS, eARC eller ALLM.

Vi har ikke kunnet konstatere, at nogen af disse er understøttet. Derfor skriver vi, at der reelt er tale om HDMI 2.0 pt. Båndbredden vil ikke kunne opgraderes.

"Seamless"-indstillingen findes i Android-menuen på alle Android TV-baserede bokse med Android 12 eller nyere inkl. Chromecast med Google TV. Det betyder dog desværre ikke, at hardwaren også understøtter det.

toretok skrev: 17. okt 2024, 19:23 2)
Jeg ser at du anbefaler å sette Streamer (sikkert også Chromecast og Nvidia Shield) på 4K 50 Hz hvis man primært ser dansk indhold. (Sikkert det samme med norsk innhold.) Men vil ikke da innhold i HD, for eksempel 1080p, bli oppskalert til 4K? Gir ikke det et dårligere bilde på innhold i 1080p? Jeg husker den gangen da de første HD-dekodere kom og oppskalerte innhold i 576i til 1080p og det ga et veldig dårlig bilde. Er ikke problemstillingen den samme for 1080p -> 4k? Burde ikke mediespilleren være innstilt på samme oppløsning som innholdet man ser på? Skulle det ikke ideelt sett vært en innstilling som het "match resolution" i innstillingene også?
Jo, alt indhold vil blive opskaleret til 4K, men hvis Google TV Streamer ikke sættes til 4K-output, så vil man ikke kunne afspille 4K-indhold. Så er man fanget på 1080p. Der skiftes ikke opløsning ift. indholdskilden.

Dette gæler alle streamingbokse i dag.

En eventuel 'match resolution'-indstilling ville blot betyde, at 1080p så opskaleres til 4K ovre på TV-skærmen i stedet, og man vil få sorte skærmbilleder imellem hvert skift. Opskalering til 4K er påkrævet af den simple årsag, at billedet ellers ikke ville blive vist i fuld skærm. Et 1080p-signal ville kun fylde 1/4-del af skærmen på et 4K TV.
toretok skrev: 17. okt 2024, 19:23 3)
Jeg har i dag en Nvidia Shield (2019). Denne har en innstilling som heter "match frame rate" som er i beta. Den har ikke fungert spesielt bra på alle apper. Bare noen. Men mange melder om at dette har blitt bedre etter forrige ukes firmwareoppdatering. Jeg har ikke fått testet dette selv enda. Det hadde vært interessant hvis Flatpanels hadde testet denne funksjonen etter oppdateringen og kommentert hvordan denne fungerer nå. Jeg har har heller ikke helt skjønt hvordan denne innstillingen fungerer sammenlignet med "match content frame rate"-innstillingen i Streamer/Chromecast. I Nvidia sitt tilfelle må ikke hver enkelt app støtte bytte av bildefrekvens, men Nvidia overstyrer appene med denne funksjonen? Jeg skjønner ikke helt hvordan de får det til. 😄
Nej, desværre fungerer Nvidias match frame rate ikke særlig godt. Vi har ikke fået testet med den nye beta-opdatering. Det håber jeg at kunne gøre, når opdateringen går ud af beta og frigives offentligt. :)
Af JornH
Nu har jeg fået læst det meste af testen, Radiomanden har ikke her i test delen kommenteret på det, men er den Streamer bedre end en Nokia 8000 boks? Og god nok til daglig brug?

Nu skriver i der er ikke meget bedre i den i brug end en Google cast TV, ved ikke med en Nokia med det om 50 og 60 hz.
Men den er ikke til at skaffe herhjemme så nogen må have købt den…
Nokia 8000 kan heller ikke skifte automatisk mellem 50Hz og 60Hz (og 24Hz) afhængigt af indholdet. Hvis du ser både dansk/europæisk og amerikansk indhold (eller bare film og serier generelt), så bør du købe en boks, der kan matche billedfrekvens. Vores anbefaling er Apple TV 4K boksen. Dit TV's fjernbetjening kan styre den.
Brugeravatar
Af Radiomanden
JornH skrev: 23. okt 2024, 14:41 Nu har jeg fået læst det meste af testen, Radiomanden har ikke her i test delen kommenteret på det, men er den Streamer bedre end en Nokia 8000 boks? Og god nok til daglig brug?

Nu skriver i der er ikke meget bedre i den i brug end en Google cast TV, ved ikke med en Nokia med det om 50 og 60 hz.
Jeg syntes den er lidt bedre end Nokiaen, men den har jo også et OS der er 2 generationer bedre, Google Streamer V 14 og Nokia V 12. Det med 50 og 50 Hz så kører Google lidt mindre Motion Judder syntes jeg når der ses noget med 60 Hz når den er stillet til 50 Hz. Den har en indstilling der hedder Match indhold billedfrekvens.
Af JornH
Rasmus, undskyld det hører ikke rigtigt hjemme her men har i engang lavet en test af en Nokia Medie boks 8010?

Så vidt jeg kan se i menuen har 8000’ automatisk skift og også match indhold billedfrekvens, intet hakker på den, skifter ikke mellem noget…edit: kan se den står på 60 Hz nu jeg skifter aldrig, men ser ikke film og serier på boksen…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er nu ikke helt rigtigt, er den stillet til 50 Hz, og der ses noget der er optaget i 60 Hz, så er der Motion Judder, det ses f.eks på optagelser fra You Tube, hvor optagelser fra kameraer har Judder da de optager med enten 30 eller 60 Fps. Match indhold frekvens hjælper på det, men ikke perfekt. Det er som jeg skrev tidligere lidt bedre på Google Streameren syntes jeg, men heller ikke 100%.
Radiomanden skrev: 23. okt 2024, 15:03
JornH skrev: 23. okt 2024, 14:41 Nu har jeg fået læst det meste af testen, Radiomanden har ikke her i test delen kommenteret på det, men er den Streamer bedre end en Nokia 8000 boks? Og god nok til daglig brug?

Jeg syntes den er lidt bedre end Nokiaen, men den har jo også et OS der er 2 generationer bedre, Google Streamer V 14 og Nokia V 12. Det med 50 og 50 Hz så kører Google lidt mindre Motion Judder syntes jeg når der ses noget med 60 Hz når den er stillet til 50 Hz. Den har en indstilling der hedder Match indhold billedfrekvens.
Den virker dog desværre ikke rigtig i praksis. Kun Netflix har taget den i brug. Vi dykker ned i det i testen af Google TV Streamer i afsnittet om medieafspilning.