Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Christopher B
Hejsa

I min jagt på et nyt TV faldt jeg tilfældigvis over Panasonic 58DX800E. Modellen har fået ganske gode anmeldelser på udenlandske sider, men jeg har ikke rigtig fundet den omtalt her på Flatpanels. Så vidt jeg kan se, så har den kun været nævnt i en kort introduktionsartikel. Her kunne jeg se i kommentarene, at de fleste ikke syntes om designet, men jeg kan rigtig godt lide det, hvilket også er grunden til at DX900 ikke appelerer til mig, på trods af et bedre billede. Kald mig bare pyntesyg :-)

Har følgende spørgsmål:
- Er der nogen af jer som har erfaringer med denne model og vil dele?
- Hvordan performer den i forhold til Samsungs KS8-serie?
- Hvordan er jeres indtryk af seneste Firefox/Panasonic software? (Dør lidt indeni hver gang jeg bruger TV-guiden på mine forældres 3 år gamle Panasonic).
- Vil den kunne spille 4k og HDR content gennem HDMI? (Har generelt ikke den store fidus til levetiden på smartplatforme, så ville være super at opgradere med en 4K Chromecast, når den engang udkommer og understøttes af streaming providers)
- Hvorfor så dyr i forhold til England? (Herhjemme koster den tæt på kr. 20.000, mens den kan fås for GBP 1.300 i England)

Med den nuværende pris er et LG Oled et klart alternativ, og KS8005 langt billigere, men jeg så nogen skrive i Tilbudsjagten, at Panasonic Center Rødovre kommer til at have gode fødselsdagstilbud d. 26. september, og forhåbentlig er denne skærm indbefattet af dette (iøvrigt nogen der har et link til fødselsdagskampagnen?).

Anyway, glæder mig til at hører jeres input, og hvorvidt denne skærm er værd at gå efter.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har kun set DX800 på messer og udstillinger, men min oplevelse er den billedmæssigt lægger sig meget tæt op ad DX750/DX780, som vi har anmeldt her på siden. HDR-delen vil nok også derfor kunne sammenlignes med DX750. Hvis HDR tæller en del i din bog, så ville jeg satse på OLED.

Firefox tror jeg desværre er døende. Der sker ikke meget på app-fronten og en platform står og falder jo med udviklernes support. Tv-guiden på DX800 er den samme som på dine forældres skærm.
Af Christopher B
Hej Rasmus

Mange tak for det udførlige svar. Selv om DX800E ville pynte i stuen, så tror jeg at jeg vælger en anden løsning efter, at have hørt fra eksperten :-)

I tilfælde af at jeg vælger at gå lidt op i budget, og i stedet for en 55KS8005 vælger et OLED, vil du så anbefale dette års entry level B6, som for tiden fås til kr. 20.000, eller kan det betale sig at gå efter sidste års mid-range EF950v eller EG960, som kan fås lidt billigere?

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-55ef950v
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-249136/
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Som jeg ser det er B6 reelt en nyere udgave af EF950V. Kabinet/design er ret identisk, men panelet er forbedret på flere punkter. Så jeg ville helt klart anbefale B6, med mindre du kan få en flot rabat på sidste års EF950V.

På trods af, at det er LG's billigste 2016 OLED, så er B6 stadig et high-end produkt. Prisen står pt. til 20.000 men det er ikke mange uger siden, at den var på tilbud til 16.000, så mon ikke den kommer derned igen meget snart? :)
Af Christopher B
Lyder godt. Ser også ud til at B6 med 40w højtalere egentlig er en acceptabel løsning på lydsiden, som er til at leve med indtil der er sparret op til et godt surround sæt.

Selv om man måske kunne prutte EF950V'erne kr. 2.000 ned i Elgiganten, da det er restparti, så kan det ikke svare sig, hvis der igen kommer en 20% rabat, så B6'eren kan fås til kr. 16.000.

To afsluttende spørgsmål:
1. Hvilket vægbeslag anbefaler du til en tynd model som denne?
2. Sidder blot 2 meter fra skærmen, så vil du ikke mene at 55" er rigeligt? (tænker på at det normale TV-signal nok heller ikke bliver for kønt på en 65" skærm)
Af Christopher B
Godt spottet Voight :-)

Desværre er det deres 50", og jeg kigger primært efter noget fra 55"-60". Til den pris, så hælder jeg nok lidt mere til et 55" OLED, hvis det kan fås til samme pris :-)
Af Voight
Hej Christopher.

Ahh det havde jeg ikke lagt mærke til ! min fejl :)
Har hellere ikke hørt andet end godt om de nyere OLED.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Christopher B skrev:To afsluttende spørgsmål:
1. Hvilket vægbeslag anbefaler du til en tynd model som denne?
2. Sidder blot 2 meter fra skærmen, så vil du ikke mene at 55" er rigeligt? (tænker på at det normale TV-signal nok heller ikke bliver for kønt på en 65" skærm)
1. Jeg kan ikke lige hvilke mål den har, men der var vist en del snak om det i debattråden om prisudvikling på OLED. Hvis du går et par sider tilbage, tror jeg du finder det: http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... &start=740
2. Normalt mener jeg jo, at skærmen næsten ikke kan blive stort nok, men sidder du kun 2 meter fra, så er 55" nok meget passende :)
Af Frank
Har købt et DX700 40" og kalibrerede det efter en youtube video og er yderst tilfreds med billedkvaliteten også lyden er i top - uden at have særlig meget viden omkring det rent teknisk. Billedet gled super godt med lækre farver og dybde, sammenlignet med de øvrige fladskærme i butikken. Men, desværre er der fejl i flere apps der gør at de ikke kan bruges og app-delen virker nærmest forladt af udviklerne.