Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af absalon
#236925
Jeg har nu været den lykkelige ejere af et OLED65B6V i et par ugers tid, og det har indtil videre har været en rigtig positiv oplevelse.

Forleden sad jeg dog og rodede rundt i opsætnings menuerne på min Nvidia Shield, og der opdagede jeg nogle områder i skærmens kanter, som virkede mørkere end resten af skærmen. Det fik mig til at undersøge nærmere, og det endte med, at jeg satte den berygtede 5% gray slide på.

Det jeg så kom lidt bag på mig, da jeg generelt har indtryk af, at der er ved at være styr på near black på 2016 modellerne, og jeg har heller ikke lignende problemer på min 55" udgave af samme tv. Det vedhæftede billede viser nogenlunde, hvordan det så ud på på mit specifikke panel.

Hvad værre er, så fik jeg ombyttet skærmen til en ny, og her ses nogenlunde samme områder langs skærmens venstre kant. Jeg vil derfor gerne høre jer andre 65B6V ejere, om i oplever noget lignende på jeres skærme, eller om det bare er mig, der har været uheldig to gange i træk.
Vedhæftede filer
P1020239_ny.jpg
P1020239_ny.jpg (503.42 KiB) Vist 3306 gange
Af KBW
#236927
Den frygtede Vignetting!

Fra udenlandske fora ser det ud til at være et større problem på 65 end på 55.

Spørgsmålet er vel om det ses ved brug, ikke om det ses på slides?
Af absalon
#236928
Ja... men det ligner ikke de billeder, jeg har set af problemet tidligere. Her er det kun i små lokalt afgrænsede områder.

Jeg har endnu ikke set det under normalt brug, og det vil da også kræve det helt rette materiale, hvis det skal kunne ses. Samtidig er det kun ved kanten af panelet, hvor øjet kun sjældent, hvis nogensinde, holder fokus længe nok til overhovedet at kunne se problemet.

Jeg hører dog fortsat gerne fra andre 2016 OLED ejere om deres oplevelser :) E6 og G6 ejere må også gerne byde ind.
Af KBW
#236929
Ligner hvad jeg har set. Og normalt også mest udpræget på højre side.
Snakken går om det bliver forbedret over tid med de 2 kalibreringsrutiner LG kører nu.
Af DKMIK
#236975
Jeg har ikke oplevet noget der minder om det der, men jeg kan heller ikke finde de indstillinger du snakker, er ikke sikker på jeg vil lede efter dem, det har ind til videre været en meget positiv oplevelse, faktisk er jeg overrasket over billed kvaliteten på OL fra Yousee kanaler.
Af revorge
#236977
Det er desværre et problem flere oplever med 65" panelet. Som KBW skriver påståes det, at de "vedligeholdelses" rutiner tv'et automatisk køre udbedre / minimere det over tid. På 55'erne skulle det vidst være betydeligt mindre udbredt.

Selv ville jeg nok forsøge at forholde mig udelukkende til, om det er synligt ved normalt tv brug - vi sidder jo heldigvis ikke og kigger på slides til hverdag :) Hvis det er synligt i mørke scener eller på ensartede baggrunde ved normalt brug, så ville jeg helt klart klage over det, men hvis det ikke (eller kun yderst sjældent) er tilfældet, så ville jeg nok prøve at glemme alt om de slides og bare nyde mit tv ;)

Jeg har selv undladt at smide "5% slide" på mit eget B6, da jeg ved risikoen er at jeg ville komme til at spilde energi og ærgrelse på noget, som jeg måske aldrig ville havde opdaget ellers.... Indtil videre har jeg i hvert fald heldigvis ikke bemærket noget af den art og krydser fingre for det ikke sker, når jeg begynder på "Stranger Things" som vidst skulle være noget af det "almindelig video materiale", hvor det kan risikere at være synligt.
Af DKMIK
#236980
revorge skrev:Det er desværre et problem flere oplever med 65" panelet. Som KBW skriver påståes det, at de "vedligeholdelses" rutiner tv'et automatisk køre udbedre / minimere det over tid. På 55'erne skulle det vidst være betydeligt mindre udbredt.

Selv ville jeg nok forsøge at forholde mig udelukkende til, om det er synligt ved normalt tv brug - vi sidder jo heldigvis ikke og kigger på slides til hverdag :) Hvis det er synligt i mørke scener eller på ensartede baggrunde ved normalt brug, så ville jeg helt klart klage over det, men hvis det ikke (eller kun yderst sjældent) er tilfældet, så ville jeg nok prøve at glemme alt om de slides og bare nyde mit tv ;)

Jeg har selv undladt at smide "5% slide" på mit eget B6, da jeg ved risikoen er at jeg ville komme til at spilde energi og ærgrelse på noget, som jeg måske aldrig ville havde opdaget ellers.... Indtil videre har jeg i hvert fald heldigvis ikke bemærket noget af den art og krydser fingre for det ikke sker, når jeg begynder på "Stranger Things" som vidst skulle være noget af det "almindelig video materiale", hvor det kan risikere at være synligt.
Det lyder godt, er lige blevet færdig med "Stranger Things" og har ikke oplevet noget af den slag, tvært imod er jeg blevet ret imponeret over nogle af de meget mørke scener, hvor der kun er den lille hvide pige og en masse sort.
Af KBW
#236985
Revorge det forstår jeg udemærket, har ikke selv ville bringe problemet op i forbindelse med alle dem der lige har købt 65 B6, ønsker ikke ødelægge nogens glæde.

Har også selv bestilt et efter at have forstået at 2016 modellerne er bedre end hvad jeg oplevede med de tidligere versioner af LGs OLED.

Desværre ser man nu at 65 har problemer hvor 55 skull have fin uniformitet.

Når jeg får min 65 så skal jeg ikke opleve hvad jeg ser på min 920'er, så ryger den tilbage, for der ses banding og vignetting i masser af almindeligt tv kiggeri. Derudover er nærsort også for dårligt på 920'eren.

Men jeg krydser fingre.
Af revorge
#236989
KBW skrev:Revorge det forstår jeg udemærket, har ikke selv ville bringe problemet op i forbindelse med alle dem der lige har købt 65 B6, ønsker ikke ødelægge nogens glæde.

Har også selv bestilt et efter at have forstået at 2016 modellerne er bedre end hvad jeg oplevede med de tidligere versioner af LGs OLED.

Desværre ser man nu at 65 har problemer hvor 55 skull have fin uniformitet.

Når jeg får min 65 så skal jeg ikke opleve hvad jeg ser på min 920'er, så ryger den tilbage, for der ses banding og vignetting i masser af almindeligt tv kiggeri. Derudover er nærsort også for dårligt på 920'eren.

Men jeg krydser fingre.
Håber du får et godt eksemplar :) Har selv lige udfordret skæbnen og alligevel smidt et par slides på skærmen. Nu var jeg ikke super grundig, da jeg som sagt egentligt ikke gider opsøge fejl, men der var ikke umiddelbart nogen vignetting at spotte 8-) (Har 55" skærm)
#236990
Hvis dette er et problem med skærmen i 65" vil jeg da håbe, at Flatpanels test evt. vil afsløre det, så jeg ser meget frem til testen da jeg har kig på dette tv hvis det falder lidt mere i pris, det har jo været nede i 27.000,- hos Power.
Af revorge
#236991
JanTheMan skrev:Hvis dette er et problem med skærmen i 65" vil jeg da håbe, at Flatpanels test evt. vil afsløre det, så jeg ser meget frem til testen da jeg har kig på dette tv hvis det falder lidt mere i pris, det har jo været nede i 27.000,- hos Power.
Såvidt det forlyder fra Rasmus, så kommer flatpanels nok ikke til at teste B6 modellen (men "problemet" skulle vidst forøvrigt være det samme på E6 og andre 2016 modeller). De fleste af dem som brokker sig over "problemet" er altså "ultra nørder" som udelukkende opdager det ved at kigge på slides og fordi de så er blevet obs på det fra slides er de måske også i stand til at spotte det på almindeligt indhold når de kigger koncentreret efter... De fleste almindelige mennesker vil næppe opdage det ved standard brug og desuden er der også flere som har fået et fint eksemplar uden "problemet"....

Så jeg ville ikke selv være så nervøs for det, men man skal da være opmærksom på at det er en risiko.