Valves Steam Frame bliver en konkurrent til Meta Quest 3. Headsettet forbinder til PC'en trådløst eller afvikler VR-spil på egen hardware. Skærmene er dog lav HD-standard.
Markedet for VR-headset har ikke taget fart, men i starten af 2026 forsøger Valve at give det en energi(driks)indsprøjtning med Steam Frame.
Det nye headset kan streame de flere tusinde VR-spil, der allerede findes på Steam. Med en Snapdragon 8 Gen 3, der er mere end dobbelt så hurtig som Snapdragon XR2 Gen 2 i Meta Quest 3, kan det også afvikle visse spil lokalt.
Læs også: Apple Vision Pro vs. Samsung Galaxy XR vs. Meta Quest 3
Spil fra Steam
Ligesom Valves nye spilkonsol Steam Machine er Steam Frames kobling til Steam-butikken et stærkt kort, der tilbyder brugerne et etableret økosystem, hvor udviklerne ikke først skal overtales til at udvikle spil. Steam Machine kan også streame spil til Steam Frame.
Spil kan streames fra en PC til Steam Frame via en særskilt USB-adapter, der streamer trådløst over en 6GHz forbindelse. Der er ikke muligt med kablet forbindelse til en PC. Valve tager "foveated streaming" i brug, så streamingbåndbredden fokuseres dér, hvor øjet kigger vha. øjensensorer i headsettet.
Samtidig kan eksisterende VR-apps porteres til SteamOS fordi Snapdragon 8 Gen 3 er en ARM-baseret chip på samme måde som de ARM-baserede chips i Meta Quest, Apple Vision Pro og Samsung Galaxy. Det kan være med til at løfte VR-apps – altså ikke spil.
Headsettet er dog først og fremmest beregnet til spil. Det er ikke designet som et "XR"-headset, der blandet virkeligheden med VR. Passthrough-kameraerne er f.eks. sort-hvid.
Spil styres ved hjælp af tilhørende VR-controllere fra Steam. Der er indbyggede højttalere i stroppen.
Steam Frame og de nye VR-controllere. Foto: Valve
Lavtopløste LCD-skærme
Steam Frame kommer ikke til at løfte VR-markedet teknologisk, men kan måske udvide markedet salgsmæssigt.
Selvom hardwaren på flere punkter er bedre end Meta Quest 3, er skærmene på nogenlunde samme lave niveau. Det er HD-standard på såvel opløsning som farver. Apple Vision Pro og Samsung Galaxy XR har micro-OLED paneler med over 4K og HDR, hvilket er en helt anden oplevelse, ikke mindst i VR.
Læs også: Første kig i Apple Vision Pro: En videorevolution
Steam Frame er konkret udstyret med to LCD-paneler med 2160x2160 pixels per øje. Der bruges ikke LED zonestyring, så kontrasten vil være meget lav, hvilket trækker oplevelsen af indlevelse gevaldigt ned. LCD-panelerne kan drives i 72 til 144Hz, ifølge Valve, men 144Hz beskrives som eksperimentelt.
Headsettet vejer 440 gram inkl. strop. Batteritiden oplyses ikke.
Steam Deck er ikke en direkte erstatning for Valve Index, der blev lanceret for 6 år siden som Valves første skridt ind i verdenen af VR-spil. Ikke desto mindre udfases Index nu. Index krævede eksterne stationer til tracking. Det hele er nu indbygget i Steam Frame.
Valve siger, at Stream Frame lanceres i starten af 2026, men prisen oplyses ikke. Det bliver dog billigere end Index, som kostede 1000 dollar.
Valve Steam Frame – specifikationer
General
Processor
4 nm Snapdragon 8 Gen 3
Architecture: ARM64
RAM
16GB Unified LPDDR5X RAM
Storage
256GB / 1TB UFS storage options
microSD card slot for expanded storage
Power
Rechargeable 21.6 Wh Li-ion battery
One USB-C 2.0 port in the rear, for charging and data
Charge with USB-C, 45W
Modular Headstrap
Headstrap includes integrated dual audio drivers and and rechargeable battery on rear.
Headstrap weight: 245g
Core module can be separated from headstrap, for other headstrap solutions.
Display and Optics
Display
2160 x 2160 LCD (per eye)
72-144Hz refresh rate (144Hz experimental)
Optics
Custom pancake lenses
Glass and non-glass optical elements
Large FOV (up to 110 degrees)
IPD target range
60mm - 70mm
Eye glasses max width
140mm
Cameras and Tracking
Tracking
Inside-out camera based tracking
Cameras
4x outward facing monochrome cameras for controller and headset tracking
2x interior cameras for eye tracking and foveated streaming
Passthrough
Monochrome passthrough via outward facing cameras
Low-light support
IR illuminators for tracking and passthrough in dark environments
Expansion
User accessible front expansion port
Dual high speed camera interface (8 lanes @ 2.5Gbps MIPI) / PCIe Gen 4 interface (1-lane)
Connectivity
Wi-Fi
Wi-Fi 7, 2x2
Dual radios enable concurrent 5Ghz Wi-Fi and 6Ghz VR streaming
Wireless Adapter
Wireless adapter included in the box
Wi-Fi 6E (6GHz)
Provides direct, low-latency link between headset and PC
Bluetooth
Bluetooth 5.3
Audio
Speakers
Dual speaker drivers per ear, integrated into headstrap
Microphone
Dual microphone array
Size and Weight
Size
175mm x 95mm x 110mm (core module + facial interface)
Weight
440 g - core module + headstrap
185 g - core module
Software
Operating System
SteamOS 3 (Arch-based)
Desktop
KDE Plasma |
Flatpanels