I takt med, at vi køber større skærme og ifører os headset, begynder opløsning højere end 4K at give mening. Det menneskelige øje kan opfatte flere detaljer end hidtil antaget.
Dét er konklusionen på ny forskning fra University of Cambridge og Meta Reality Labs, offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature.
- "Efterhånden som store tekniske kræfter bruges på at forbedre opløsningen af mobile, augmented reality (AR) og virtual reality (VR) skærme, er det vigtigt at kende den maksimale opløsning, hvor yderligere forbedringer ikke giver nogen mærkbar fordel. Denne grænse omtales ofte som 'retinal opløsning', selvom den begrænsende faktor ikke nødvendigvis kan tilskrives nethinden. For at fastslå den endelige opløsning, hvor et billede fremstår skarpt for vores øjne uden synlig sløring, skabte vi et eksperimentelt setup med en glidende skærm, der muliggør kontinuerlig kontrol af opløsningen. Manglen på sådan kontrol var den primære begrænsning i tidligere studier," skriver forfatterne bag undersøgelsen, Maliha Ashraf, Alexandre Chapiro og Rafał K. Mantiuk.
Opsætningen i undersøgelsen
Det menneskelige øjes grænse
Den udbredte 20/20 synsstandard, kendt fra Snellen-tavlen fra 1862, konkluderer at det menneskelige øje kan skelne op til 60 pixels per degree (ppd), altså 60 pixels pr. grad.
Den nye forskning viser imidlertid, at øjet under visse betingelser kan skelne detaljer ved en betydeligt højere opløsning – op til 94 ppd for gråtoner:
- "Vores resultater viser, at opløsningsgrænsen er højere end tidligere antaget – op til 94 pixels pr. grad (ppd) for fovealt akromatisk syn, 89 ppd for rød-grønne mønstre og 53 ppd for gul-violette mønstre."
Til sammenligning leverer Apple Vision Pro omkring 34 ppd, mens Meta Quest 3 leverer 25 ppd og PlayStation VR2 omtrent 19 ppd.
Læs også: En status på 8K-film
Opløsning højere end 4K
For at opsummere resultaterne har forskerne lavet en beregner for skærmopløsning og offentliggjort et tilhørende diagram (se nedenfor).
Ifølge diagrammet giver 8K et synligt løft i forhold til 4K på en 100-tommer skærm, der betragtes fra 2-3 meters afstand. 8K giver også mening på en 32-tommer skærm set fra 70 centimeters afstand, som f.eks. den nye Asus PA32KCX.
Læs også: 8 grunde til at du stadig ikke skal købe 8K TV
Diagram over øjets begrænsning for opløsning ift. afstand
Hvad angår headset, der spændes direkte for øjnene, lægger forskerne op til, at branchen bør sigte mod 16K – måske endda 32K – opløsning for at nå grænsen for det menneskelige syn.
Undersøgelse kan læses i sin helhed her.
- Kilde: Techxplore