Pandemien ændrede Hollywoods udgivelsesstrategier og selvom biografvinduet blev forlænget igen umiddelbart efter pandemien, bevæger tendensen sig mod kortere eksklusivitet.
Resultaterne fremgår af analysefirmaet Omdias rapport om de amerikanske filmstudiers udgivelsesstrategi, altså de såkaldte filmvinduer, hvor nye film starter i biografen, dernæst frigives til leje/køb (TVOD) og senere udkommer på abonnementsbaserede (SVOD) streamingtjenester.
Omdia kigger specifikt på Hollywoods hjemland, USA.
Kortere biografeksklusivitet
Rapporten tager udgangspunkt i årene efter coronapandemien. Den viser, at film i 2024 blev frigivet til leje/køb (TVOD) 37 dage efter biografpremieren i gennemsnit. Det var kortere tid end i 2023 og 2023, men længere tid end i 2021 under pandemien.
Ventetiden fra biografpremiere til at filmen kan streames på abonnementstjenester (SVOD), såsom Netflix, Max og Disney+, er derimod faldet hvert år siden pandemien. Ventetiden kom i 2024 for første gang under 100 dage i gennemsnit.
Størstedelen af de biograffilm, der udgives, spiller nu mindre end 30 dage eksklusivt i biografen i USA.
Læs også: Netflix-topchef: Biografer er døende
I Danmark er der ligeledes tegn på et skrumpende biografvindue. Branchen udgiver ikke årlige tal, men Flatpanels laver løbende opgørelser. Vores seneste opgørelse viser, at de største filmudgivelser i gennemsnit får 70 dage eksklusivt i danske biografer, mens mindre film typisk spiller i kortere tid i de mørke sale.

Disney har længst holdback, Netflix kortest
På trods af uenighederne og forsøg med streamingpremierer er Disney det filmstudie, der i dag har længst biografeksklusivitet – også kaldet holdback.
Filmstudier som Apple Studios og Netflix omgår ofte biograferne fuldstændig og sender storfilm direkte på egen streamingtjeneste. De få film, som Netflix giver biografpremiere, får kun ganske kort eksklusivperiode. Det gøres for at kvalificere film til Oscar og andre priser.
Læs også: Biografer tyer til genudsendelser af gamle film
Andre konklusioner fra rapporten
- Den gennemsnitlige biograffilms eksklusivitet faldt en smule til 37 dage for det første TVOD-vindue (fra 39 i 2023).
- De 20 bedst indtjenende film havde et gennemsnit på 43 dage, ned fra 58. Der er færre eksempler på film med lange vinduer.
- Lidt over halvdelen af film med en åbning på over 50 mio. dollar holdt sig til 45+ dages eksklusivitet, på trods af opfordringer fra biografoperatører om længere vinduer.
- Flere titler blev frigivet med mindre end 30 dages eksklusivitet end noget andet benchmark.
- Den gennemsnitlige tid fra første TVOD (køb/leje, red) til SVOD (abonnement, red) er nu 60 dage, ned fra 64.
- Disney har længst holdback: 61 dage. Det er 20 dage længere end noget andet filmstudie.
- SVOD-vinduer er også blevet forkortet: Under 100 dage for første gang. |
Flatpanels