Apple Vision Pro er dyrt og langt fra perfekt, men ifølge grundlæggeren af moderne VR og Oculus – nu Meta Quest – repræsenterer det fremtidens teknologi hevet ind i nutiden.
Hvis du har prøvet Apple Vision Pro, er du sandsynligvis enig i, at det er vildt imponerende og en video-revolution. Det er bedre end biografen, leverer den bedste 3D-oplevelse hidtil – takket være micro-OLED – og får en til at tænke anderledes om fremtidens underholdning og arbejdsgange. Men det er også klodset, tungt og alt for dyrt.
Det sætter samtidig spot på begrænsningerne ved Meta Quests LCD-skærme, og efter at have solgt Oculus til Facebook og blevet presset ud af selskabet, udtrykte Palmer Luckey sin utilfredshed med Metas metavers i slutningen af 2022, hvor han kaldte det "forfærdeligt i dag". Luckey mener også, at Meta opgav high-end VR for tidligt.
Sideløbende udvikler Samsung angiveligt et headset med endnu højere opløsning og OLED.
Fremtidens teknologi i dag
Så hvad mener Palmer Luckey, visionæren bag moderne VR, om Apple Vision Pro?
- "Jeg sagde til folk, 'Lyt, I skal forstå, at det Apple gør her, ikke er at prøve at lave noget, der er for alle med deres første lancering'," sagde Palmer Luckey i What's News-podcasten, rapporteret af BusinessInsider, og tilføjede:
- "De prøver at trække noget ud af fremtiden, som virkelig ikke burde eksistere før 2026, 2027, og trække det ind i nutiden ved at gøre det vanvittigt dyrt."

De to micro-OLED skærme i Apple Vision Pro
Ikke et massemarkedsprodukt
Luckeys ord lægger sig ret tæt op ad udlægningen fra Apples CEO, Tim Cook, der har sagt, at Apple Vision Pro er "ikke et massemarkedsprodukt", men derimod "for folk der vil have morgendagens teknologi i dag".
Med meldinger om lavere end forventet salg af Apple Vision Pro og faldende salg af Meta Quest, sætter kommentarerne tingene i perspektiv. Det vil altid tage tid før nye kategorier, såsom VR og AR, modnes, drevet mere af iterationer end af pludselige gennembrud.
Vi er stadig i den tidlige fase af headset-udvikling, men når selskaberne løser designudfordringen og får udvidet økosystemet, kan disse produkter meget vel vise sig at blive fremtidens platforme for underholdning.
- Kilde: BusinessInsider