Japanske Panasonic overvejer at frasælge eller skære ned i sin TV-forretning, idet de stadig kæmper med at finde fodfæste på markedet.
Udmeldingen kom direkte fra topchefen Yuki Kusumi i denne uge i forbindelse med fremlæggelse af regnskab og et møde med investorer. Det skriver Nikkei.
- "Vi er forberedte på at sælge den, hvis det er nødvendigt, men vi har endnu ikke besluttet en plan," sagde Yuki Kusumi, President hos Panasonic, med henvisning til TV-forretningen.
CRT, Plasma, LCD, OLED
Panasonic har en lang og gloværdig historie i TV-branchen, der går helt tilbage til 1952, hvor selskabet var kendt som Matsushita. Producenten var sammen med Toshiba, Sharp, JVC og Hitachi nogle af de store japanske TV-mærker.
Ligesom Panasonic er japanske Sony stadig i TV-branchen, men kæmper ligeledes med faldende markedsandel.
Selskabet lancerede det første sort-hvid billedrørs TV (CRT) og blev senere synonym med plasma-TV, før man blev tvunget til at opgive plasma-teknologien i 2014 på grund af overgangen til 4K og HDR.
I senere år har Panasonic satset på OLED og LCD TV. Selvom Panasonic har produceret nogle af de bedste OLED TV, har selskabet haft svært ved at konkurrere med de større sydkoreanske producenter. På LCD-markedet har Panasonic haft svært ved at følge med både sydkoreanske og kinesiske producenter.
Sidste år vendte Panasonic tilbage til det amerikanske TV-marked.
Ingen køber i sigte
Yuki Kusumi tilføjede, at der på nuværende tidspunkt ikke er nogen virksomheder, der har udtrykt interesse i at købe TV-afdelingen, men at man vil fortsætte med at udforske mulighederne.
Han identificerede fire problematiske forretningsområder – TV, husholdningsapparater, industrielle enheder og mekatronik – hvor der skal tages "drastiske foranstaltninger" inden udgangen af regnskabsåret 2026, altså slutningen af marts 2026.
Det er en del af en større strategi for at forbedre rentabiliteten. Panasonic vil blive reorganiseret i tre særskilte virksomheder, hvoraf den ene vil blive kaldt 'Smart Life'.
- Kilde: Nikkei