Samsung Display, Visionox og Japan Display er allerede ombord på et nyt "gennembrud" i produktion, der forbedrer OLED-skærme af alle størrelser.
Mens TCL snakker om print-produktion af OLED, har selskabet, som pt. leverer maskinerne til deponeringsproduktion af OLED-skærme, Applied Materials, annonceret deres nye 'MAX OLED'-produktionsløsning.
- "Applied Materials, Inc. introducerede i dag MAX OLED, en patenteret løsning til OLED-pixelarkitektur og revolutionerende skærmproduktionsteknologi skabt til at bringe de overlegne OLED-skærme, der findes i high-end smartphones, til tablets, PC'er og senere TV-skærme," annoncerede Applied Materials.
- "Applieds MAX OLED-løsning gør det nemmere at skalere OLED-produktion fra generation 6*-glassubstrater til generation 8*-substrater, der er cirka dobbelt så store, og endnu større."
Højere lysstyrke, længere levetid
Applied Materials hævder, at deres produktionsteknologi kan tredoble lysstyrken i OLED og løfte opløsningen med op til 2,5x så den ca. 2.000 PPI (pixels per tomme).
Selskabet hævder ydermere, at strømforbruget kan reduceres med over 30% og levetiden på OLED kan forlænges med op til 5x.

MAX OLED. Foto: Applied Materials
Teknologien gør det angiveligt muligt at fremstille alle typer og størrelser af OLED-skærme på én og samme fabrik for første gang.
Samsung Display er lanceringspartner
Før det bliver realitet skal skærmproducenter investere i den nye produktionsteknologi. Applied Materials nuværende løsninger koster typisk fra 500 mio. dollar og opefter, ifølge analysefirmaet DSCC.

Produktionsløsningen til MAX OLED. Foto: Applied Materials
Applied Materials bekræfter, at Samsung Display er en af lanceringspartnerne.
- "Forbrugerelektronikindustrien har ventet på et gennembrud, der kan bringe OLED-teknologi til de hundreder af millioner tablets, PC'er og TV-skærme, der sælges hvert år," sagde Dr. Brian Shieh, Group VP og GM for Applieds Display and Flexible Technology. "Vi er stolte af at samarbejde med Samsung Display om at bringe denne revolutionerende teknologi til det globale marked."
Den kinesiske skærmproducent Visionox og Japan Display (JDI) forventes imidlertid at blive de første partnere. Det lader til, at disse to parters 'ViP' og 'eLEAP' initiativer delvist er baseret på MAX OLED-løsningen, ifølge DSCC.
- "Mens Visionox og JDI forventes at være de første virksomheder til at kommercialisere MAX OLED-teknologien, er et partnerskab med markedslederen Samsung Display (SDC), som var den første virksomhed til at opnå kommerciel succes med FMM-teknologi og fortsat har den højeste markedsandel inden for RGB OLED, meget sigende og vigtigt. SDC har den finansielle styrke til at udvide kapaciteten hurtigere end sine konkurrenter og opnå det fulde potentiale af MAX OLED-teknologien ved at skalere den fra 1" til AR/VR til enhver OLED TV-størrelse med én enkelt fabrik, hvis de vælger at gøre det," siger Ross Young, medstifter og CEO for DSCC.
- Kilde: Applied Materials, DSCC