Netflix i Danmark, Norge og Sverige afslører nye sider af sig selv i 2024, hvor der kommer en svensk version af det romantiske realityformat Love is Blind.
Love is Blind har siden 2020 har haft pæn succes i hjemlandet, USA. Det amerikanske format er Netflix's første forsøg på at lancere ægte reality med et konkurrenceelement i Norden.
Dermed placerer Netflix sig tilsyneladende i kølvandet på den generelle nordiske tv-tendens, som Viaplay slog an i forsommeren: Færre drama originals og mere reality i flere varianter, underholdning, factual entertainment, etc.
Praktisk nyforelskelse i reality
Viaplay traf sin beslutning ud fra iskolde fakta. I 2022 brugte Viaplay 29% af sine samlede indholdsinvesteringer på originale dramaer, men det tiltrak kun 8% af abonnenternes seertid (målt i sete minutter). Viaplay brugte 9% på reality, dokumentar og underholdning – som til gengæld udgjorde 12% af de sete minutter.
Læs også: Viaplay-krise fører til mere sport og reality, mindre drama
Warner Bros. Discovery Danmark indikerede, i hvert fald på kort sigt, den samme strategi, som omtalt på Flatpanels.
Netflix står næppe med Viaplays helt specielle kvaler, men nyforelskelsen i reality, der er relativt billigt at producere, har også rod i en "perfect storm", som tv-selskaber/streamere i Norden blev overhalet af i 2022 og videre i 2023: En kedelig cocktail af høj inflation, stigende omkostninger, vigende annonceindtægter, elementær markedsmætning – og ét særligt tilfælde af overmod (Viaplay).

Love is Blind bliver i første omgang lavet i svensk udgave. Foto: Netflix
Netflix holder tæt
Den svenske Love is blind har afsluttet optagelserne, men Netflix holder helt tæt med alle detaljer om projektet, herunder timing. Showet er sat til en nordisk lancering engang i 2024, oplyser Netflix PR.
Love is Blind er produceret i Sverige af Banijays Mastiff Sweden, der heller ikke ønsker at dele informationer om projektet med Flatpanels.
Netflix's romantiske realityformat stammer fra USA. Singler mellem 25 og 45 år, der ønsker at blive elsket for den, de er, skal vælge en at gifte sig med – uden at møde personen først.
Den amerikanske version havde premiere på Netflix i 2020. Formatet er bl.a. også blevet tilpasset i Brasilien af Endemol Shine Brazil.