"Et lorte-år," sagde tv-veteran Keld Reinicke kort og godt, da han uddelte inspiration og stof til eftertanke i sin keynote-tale på Copenhagen Tv Festival 2023, arrangeret af Producentforeningen.
Den gyldne streaming-era er slut, og det er hovedsageligt Wall Streets skyld. Man vil ikke længere acceptere, at streamingtjenesterne leverer røde tal.
- "Wall Streets krav om, at streamingtjenester nu skal tjene penge, driver det paradigmeskifte, vi ser nu," sagde Keld Reinicke.
Han erkendte, at visse specielle danske forhold heller ikke har gavnet udviklingen her i landet. Herunder rettighedskonflikten i 2022 og beslutninger i medieforliget.
Det begyndte hos Netflix, der i starten af 2022 røg ud i en blodig fyringsrunde efter abonnementstab og aktiefald. Fulgt af streamere, der trak dyre shows ud af produktion; det var et chok, da HBO brutalt droppede succesen Westworld i december. I forsommeren meddelte Disney+, at man havde tabt over fire mio. abonnenter i første kvartal, og at man måtte trække sparekniven og fjerne indhold igen. I sommer oplevede branchen en særlig voldsom downsizing hos Viaplay.
- "Netflix så signalerne tidligt. Man måtte finde proaktive løsninger på, at modellen med at sælge billige abonnementer og producere et hav af svimlende dyre film og serier ikke kunne holde evigt. Netflix reagerede og trods modstand har Netflix nu pæn succes med at bekæmpe login-deling."
Læs også: Abonnements-festen var vild – nu er den slut
Flere af de sikre valg
Kravet om sorte tal betyder samtidig, at streamerne nu træffer flere sikre valg, når nye programmer skal udvikles og indkøbes.
- "Det er helt slut med, at Viaplay producerer Riget og Karen Blixen serier. Vi ser næppe heller igen en arthouse produktion som 'Copenhagen Cowboy' der var på Netflix," meddelte Keld Reinicke.

Keld Reinicke taler om tv-tendenser. Foto: CPH Tv Festival
Tv-kanaler er groft sagt et pensionist medie
En anden trend er tv-branchens manglede vilje til at erkende de faktiske seertal og seervaner. Der er nærmest et mørketal i spil, mener Reinicke, på trods af, at Nielsen rent faktisk rapporterer det hver uge.
- "Bruger- og seerprofilerne afslører et dybt problem for medierne – ikke mindst tv. Gennemsnitsalderen på alle kanaler er tårnhøj. De fleste tv-kanaler har en profil på mellem 60-65 år, TV 2 Syd er på 74 år, og TV 2 Echos gennemsnit er 25 år!," sagde Keld Reinicke, dog uden at indregne en anden faktor: de demografiske forandringer. Primo 2017 var der 2,2 mio. danske tv-seere over 50 år. Heraf var 1,1 million i aldersgruppen 65+.
Der er uhyre mange platforme til rådighed for den yngre del af befolkningen, som de flittigt bevæger sig rundt på. Det er således også værd at notere sig blandt de modne mediefolk, at de 15-35 årige bruger 39% af deres skærmtid på Youtube.
Omfavn AI og red dit job
Der er andre fænomener, som mediebranchen med fordel kan notere sig. Keld Reinicke fremhæver begreberne 'Recommendation Medier', ’Kreatør Økonomi’, en skærpet rolle for ”sport” = live unscripted drama, samt naturligvis AI.
- "Få har en færdig analyse af kunstig intelligens og de problemer og muligheder, som hele mediebranchen allerede har – og får. Jeg er dog sikker på, at vinderne bliver dem der forstår at arbejde med AI – fremfor at afvise det."
Han noterer sig denne tolkning: "AI vil ikke tage dit job i mediebranchen, men en person, der er god til AI, vil."
Definitionen af 'Recommendation media' er indhold, der deles af ud fra algoritmer, der belønner høj opmærksomhed og engagement hos modtagerne. Modsat Social Media, er recommendation media ikke en konkurrence om popularitet – men snarere en konkurrence på bedste indhold.
Reinicke fremhæver også på 'Creator economy', som vi bedst kender som den voksende influencer-økonomi. Den gør det muligt for producenter af indhold og influencere at tjene penge på egen produktion og kreativitet. De centrale Creator Economy platforme kender vi allerede: YouTube, TikTok, Instagram, Facebook, Twitch, Spotify, Substack, OnlyFans, Tiki og Patreon.
Sport bliver meget vigtigere for tv-branchen
Sport som tv-indhold rykker op i tv-hierarkiet. Et hurtigt kig på seertal viser, at live-sport nærmest er det eneste, der stadig kan levere rigtig høje seertal på flow-tv. Det ses i USA og i Danmark, hvor TV 2s Badehotellet er en aktuel undtagelse.
Nye aktører vil ind i gamet. Reinicke fremhæver Apples kæmpe engagement i (europæisk) fodbold i USA; det skadede heller ikke, at Messis entré i Miami var en gigantisk succes. Netflix har ved flere lejligheder testet visning af mindre live-events, f.eks. stand-up shows; med andre ord, man varmer op til at kunne vise live-sport.
Medieverden skal regne med et skifte i indløbet af rettigheder og produktion af sportsevents. Det gælder også i Danmark. Bemærk nyheden om, at Superligaen diskret har stiftet et nyt firma, der sandsynligvis er en brik i den nye tv-aftale, nemlig at Superligaen vil producere alle kampene selv.
Alt sport bliver i stigende grad kilde til et hav af dokumentarer. En genre i hastig vækst. Netflix har til eksempel netop bestilt en ny dokumentarserie om den kommende NASCAR Cup Series.