Forvent at se endnu flere reklamer i dit LG TV i nærmeste fremtid, idet LG skal forvandles til et "smart life selskab", indledningsvis TV-forretningen.
CEO William Cho annoncerede den nye retning for LG Electronics under en tale i Seoul, Sydkorea, hvor han skitserede en transformation fra en hardwareorienteret virksomhed, der genererer salg og overskud på købstidspunktet, til "en platform-baseret service forretningsmodel, der genererer løbende overskud".
Du skal med andre ord forvente at se flere reklamer og flere reklamefinansierede tjenester i dit LG OLED TV eller "QNED" LCD TV i nærmeste fremtid.
- "Til at starte med, ved udgangen af dette år, forventes LGs TV-forretning at foretage en stor transformation baseret på vores webOS-operativsystem, der driver mere end 200 millioner Smart TV rundt om i verden. I overensstemmelse med dette har virksomheden til hensigt at omdanne sin TV-forretningsportefølje til en 'medie- og underholdningstjenesteudbyder' ved at udvide indhold, tjenester og reklamer i produkter, herunder LG OLED og LG QNED TV, som har differentieret konkurrenceevne," meddeler LG.
LG Channels
LG sagde, at man planlægger at udvide webOS-platformen til flere TV-mærker; en rejse som startede i 2021, rapporteret af Flatpanels.
Et af komponenterne i strategien bliver en udvidelse af LG Channels, som er en streamingtjeneste med gratis reklamefinansieret indhold, der konkurrerer med bl.a. Samsung TV Plus og Pluto TV i Danmark, og endnu flere gratistjenester internationalt.
- "Virksomheden vil investere mere end KRW 1 billion over fem år for at styrke indholdets konkurrenceevne og drive væksten af LG Channels – en reklamebaseret gratis broadcast-platform. LG Channels steg fra 20 millioner brugere i 25 lande sidste år til 48 millioner brugere i 29 lande i år. For at opnå kvantitativ vækst vil LG udvide kundekontaktpunkter ved at øge udbuddet af webOS-platformen til eksterne TV-mærker og udvide anvendelsen af webOS til andre produktgrupper."

LG transformerer til et 'smart life' selskab, indledningsvis TV-forretningen. Foto: LG
Billigere LG TV?
Med den nye strategi følger LG i fodsporene på Amazon, Roku og andre producenter af billig TV-hardware understøttet af reklamer og "anbefalinger".
Rivalen Samsung har ligeledes redesignet sit TV-operativsystem, Tizen, med henblik på at vise flere reklamer og "anbefalinger", mens Google har gjort noget lignende i Android TV og Google TV, der benyttes af producenter som Philips, Sharp, Sony og TCL.
Læs også: EU: Store TV-platforme skal tydeligt deklarere reklamer & 'anbefalinger'

webOS 23 i LGs 2023-modeller har allerede en halvsides reklamekarrusel. Photo: LG
LG's webOS blev redesignet for et par år tilbage til en brugerflade i fuld skærm med ekstra vægt reklamer inkl. fremhævet indhold fra partnere. Selskabet begyndte for nylig at udrulle fuldskærms webOS til ældre TV-modeller .
Den nye retning er et brud med LGs nuværende strategi om at sælge high-end OLED TV, hvorfor det fordrer spørgsmålet: Bliver LG TV billigere? I sidste måned blev Telly eksempelvis lanceret som den første gratis TV-skærm med reklamer.