Europa-Kommissionen har givet 19 platforme 4 måneder til at leve op til Digital Services Act (DSA), hvorunder "anbefalinger" og reklamer skal deklareres tydeligt i brugerfladen.
Brugere af Smart TV og andre onlineplatforme får præsenteret et stigende antal såkaldte anbefalinger og reklamer, der promoverer indhold, produkter og tjenester. Det står dog ikke altid klart, om et selskab har betalt platformen for at promovere dette, om det er baseret på indsamlet brugerdata eller tredje.
Google TV, som findes i skærme fra Sony, TCL, Philips, Xiaomi og andre mærker, er eksempelvis bygget på anbefalinger og reklamer, hvor partnere kan betale Google for at promovere deres indhold eller tjenester direkte på hovedskærmen.
Læs også: Google TV viser nu reklamer for andet end film/serier
Google TV's reklamer og anbefalinger. Foto: Google
19 meget store aktører
EU ønsker at "styrke og beskytte brugere online" ved at gøre store platforme mere gennemsigtige og ansvarlige. Dette omfatter også moderering af indhold på sociale medier og søgeresultater på søgemaskiner.
I første omgang har EU udpeget 17 Very Large Online Platforms (VLOP) og 2 Very Large Online Search Engines (VLOSE), som når ud til mindst 45 mio. aktive brugere månedligt.
Very Large Online Platforms:
Alibaba AliExpress
Amazon Store
Apple AppStore
Booking.com
Facebook
Google Play
Google Maps
Google Shopping
Instagram
LinkedIn
Pinterest
Snapchat
TikTok
Twitter
Wikipedia
YouTube
Zalando
Very Large Online Search Engines:
Bing
Google Search
Varsel på 4 måneder
To af disse opererer direkte på TV-markedet; Apple og Google. Apple hævder, at eftersom Apple TV's tvOS app-butik kun har 1 mio. aktive månedlige brugere i Europa, falder tvOS ikke ind under DSA-reglerne. Apple siger dog, at de vil følge DSA på frivillig basis i alle app-butikker (iOS, iPadOS, macOS, tvOS, watchOS).
Google bekræfter, at der er 275 mio. aktive månedlige brugere i Google Play-butikken i Europa, hvilket tilsyneladende er et samlet tal for alle platforme – mobil, tablet og TV.
- "Efter udpegelsen vil firmaerne senest efter fire måneder skulle overholde alle de nye forpligtelser i forordningen om digitale tjenester," meddeler EU.
Smart TV-platforme fra LG, Samsung og andre producenter falder ikke ind under definitionen for en VLOP, men det er sandsynligt, at EU senere vil udvide DSA til at omfatte mindre platforme.
- "Logikken bag vores regler er at sikre, at teknologien tjener folket og de samfund, vi lever i, og ikke omvendt. Med forordningen om digitale tjenester indføres der meningsfuld gennemsigtighed og ansvarlighed for platforme og søgemaskiner, og forbrugerne får større kontrol over deres onlineliv. De udpegelser, der foretages i dag, er et enormt skridt fremad i den retning," siger Margrethe Vestager, ledende næstformand med ansvar for et Europa klar til den digitale tidsalder.
EU's Digital Services Act (DSA)
Følgende fælder for de 17 Very Large Online Platforms (VLOPs) og 2 Very Large Online Search Engines. De skal opfylde kravene indenfor 4 måneder.
EU's publicerede tekst fremgår herunder i original form:
Øget brugerindflydelse:
- Brugerne vil få klare oplysninger om, hvorfor de anbefales visse former for indhold, og de vil have ret til at fravælge anbefalingssystemer baseret på profilering.
- Brugerne skal let kunne indberette ulovligt indhold, og platformene skal behandle sådanne indberetninger omhyggeligt.
- Reklamer må ikke vises på grundlag af følsomme oplysninger om brugeren (f.eks. etnisk oprindelse, politiske holdninger eller seksuel orientering).
- Platformene skal mærke alle annoncer og oplyse brugerne om, hvem der fremsætter dem.
- Platformene skal fremsætte et letforståeligt resumé på klart sprog af deres vilkår og betingelser. Dette resumé skal foreligge på de officielle sprog i de medlemsstater, hvor platformene driver virksomhed.
Stærkere beskyttelse af mindreårige:
- Platformene skal omstrukturere deres systemer, så der sikres et højt niveau af privatlivets fred, sikkerhed og tryghed for mindreårige.
- Reklame, der er baseret på profilering og målrettet mod børn, er ikke længere tilladt.
- Særlige risikovurderinger, herunder for negative virkninger på mental sundhed, skal forelægges Kommissionen fire måneder efter udpegelsen og offentliggøres senest et år efter.
- Platformene skal omstrukturere deres tjenester, herunder deres grænseflader, anbefalingssystemer, vilkår og betingelser, for at afbøde disse risici.
Mere omhyggelig indholdsmoderation, mindre desinformation:
- Platformene og søgemaskinerne skal træffe foranstaltninger til at imødegå de risici, der er forbundet med udbredelsen af ulovligt indhold online og de negative virkninger for ytrings- og informationsfriheden.
- Platformene skal have klare vilkår og betingelser og håndhæve dem omhyggeligt og konsekvent.
- Platformene skal have en mekanisme, der gør det muligt for brugerne at markere ulovligt indhold, og hurtigt følge op på indberetninger.
- Platformene skal analysere deres specifikke risici og indføre afbødende foranstaltninger — f.eks. for at begrænse udbredelsen af desinformation og falsk udnyttelse af deres tjenester.
Større gennemsigtighed og ansvarlighed:
- Platformene skal sikre, at deres risikovurderinger og deres overholdelse af alle forpligtelserne i forordningen om digitale tjenester revideres eksternt og uafhængigt.
- De skal give forskere adgang til offentligt tilgængelige data, og senere vil der blive indført en særlig mekanisme for kontrolunderlagte forskere.
- De skal offentliggøre registre over alle de reklamer, der fremsættes på deres grænseflade.
- Platformene skal offentliggøre gennemsigtighedsrapporter om beslutninger om indholdsmoderation og risikostyring. |
Flatpanels - Kilde: EU