Når tech-giganterne indtager banen, så ændres spillereglerne. Der er nu kommet syn for sagen idet Lionel Messi skifter til MLS-fodboldligaen i USA, hjulpet på vej af Apple.
Da Apple forleden meldte ud, at de har scoret en dokumentar i fire afsnit om fodboldikonet Messi, trak det ikke den store opmærksom. Selskabets streamingtjeneste, Apple TV+, har trods alt adskillige sportsdokumentarer.
Det var imidlertid optakt til noget meget større. The Atlantic og andre amerikanske medier skriver, at Messi er blevet tilbudt andel af omsætningen fra nye abonnenter på MLS Season Pass gennem Apple TV appen. Adidas har også smidt i posen.
MLS i Apple TV appen
Apple har 10-årige globale rettigheder til den amerikanske MLS-fodboldliga – rigtig fodbold – som de vil forsøge at udbrede til verden i samme stil som europæisk fodbold.
Som del af aftalen får Messi desuden option på at købe en andel af en MLS-fodboldklub efter sin aktive karriere, ifølge amerikanske medier.
MLS Season Pass koster pt. 119 kr/md. eller 349 kr/sæson i Apple TV appen. Det er en prisreduktion ift. normalprisen.

Apple har 10-årige globale senderettigheder til MLS-fodbold
Tech-giganter indtager sporten
Dette er seneste udvikling i et stort spil, hvor amerikanske tech-giganter er begyndt at byde på sport.
Amazon har eksempelvis senderettigheder til visse Premier League-kampe i Storbritannien. Google/YouTube har rettigheder til visse NFL-kampe i USA. Apple har desuden rettigheder til visse MLB-kampe i 60 lande.
Det er et brud med den tidligere model i branchen, hvor sportsligaer typisk er blevet solgt til en lokal eller regional aktør, f.eks. Viaplay og Discovery herhjemme.
Læs også: Ny streamingtjeneste har angiveligt budt på Superliga-rettigheder
Messis skifte til MLS går til Inter Miami, som ejes af David Beckham.
- Kilde: Messi, The Atlantic, Foto: Tasnim News Agency - Hossein Zohrevand CC 4.0