Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonForbruger-nej til mange ens, dyre streamingtjenester - FlatpanelsDK

Forbruger-nej til mange ens, dyre streamingtjenester

16 Aug 2022 | Per Fanefjord Laursen |

Efter en årrække med nærmest eksplosiv fremgang tyder alt på, at streamingtjenesternes kundevækst nu stagnerer og i nogle tilfælde nærmer sig nul.

Det spår Product Manager Anders Schäffner, Veo Technologies, som Flatpanels har bedt kaste et kritisk blik på streamingmarkedet og forbrugerne. 
 
- "Der er to faktorer, der medvirker til at forbrugerne ikke længere er villige til at øge udgiften til streaming," siger han. 
 
Anders Schäffner
Anders Schäffner
- "For det første vil øget makroøkonomisk usikkerhed presse betalingsvilligheden hos streamingkunder. Den gennemsnitlige husstands udgift til streamingtjenester er rekordhøj, og for mange er den meget større end tidligere tv-pakkeudgifter. For det andet er streamingtjenesterne begyndt at ligne hinanden temmelig meget, både i indholdstilbud, teknologi og abonnementspakkernes sammensætning."   Omvendt er streamingtjenesternes aktuelle kvaler efterhånden velkendte.  - "Aktiemarkederne har straffet streamingtjenesterne hårdt over det seneste år. Netflix-aktien er således faldet over 60% fra sit all-time-high, og det betyder, at det nu er sværere for streamingtjenesterne at få adgang til kapital der kan hjælpe dem med at vækste."   Læs også: Abonnements-festen var vild – nu er den slut

Nordisk konsolidering?

I forlængelse af Netflix's problemer taler alle eksperter lige nu om konsolidering. Ikke mindst de helt store af slagsen, nemlig SkyShowtime og Warner Bros. Discovery.    - "Vores marked burde måske også konsolidere sig. Det dansk-nordiske marked er præget af rekordhøjt forbrug, stagnerende vækst, og mange udifferentierede produkter," siger Anders Schäffner.   - "Der synes dog ikke interesse for det. Resultatet bliver, tror jeg, at vi hen over efteråret vil opleve større "push-back" og mere udtalte frustrationer fra kunder, der føler, at de betaler enormt mange penge til streamingtjenester set i forhold til den værdi, de får."  

SkyShowtime

HBO Max og Discovery+ lægges sammen og Paramount+ opsluges snart af SkyShowtime

Ingen reel teknologisk forskel

Anders Schäffner fremhæver igen, at danske husstande abonnerer på et rekordhøjt antal streamingtjenester, som i høj grad ligner hinanden. Der er ikke stor teknologisk forskel på Netflix, Disney+, Viaplay og TV 2 Play. Man kan tilgå det på alle de samme devices og deres brugerflade ligner efterhånden hinanden.   - "Produktmæssigt begynder de også at ligne hinanden mere og mere. Bedst illustreret ved at snart har alle en billigere abonnementspakke med reklamer."   Læs også: Redesignet Amazon Prime Video ruller nu ud – ligner Netflix Mediemarkedet har længe set eksplosive priser for sportsrettigheder. Nu kan aktørerne godt forberede sig på, at streamingtjenesternes investeringer i de helt store dramatitler følger samme tendens og vokser eksplosivt.   - "Netflix' seneste sæson af Stranger Things er en fin indikation. Både længde- og produktionsmæssigt var den nærmest ni fulde selvstændige film frem for "blot" at være ni afsnit i en sæson. På samme måde så vi, at TV 2 Play, midt under Tour de france, lancerede endnu en ny sæson af Klovn, frem for at forsøge at etablere et nyt indholdsbrand."   Anders Schäffner spår, at forbrugerne nok må ”finde sig i” flere sæsoner af det, man allerede kender. Men også nye sæsoner, der måske adskiller sig fra tidligere fordi de nu investeres ekstra mange ressourcer i de helt store titler.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

TCL lancerer årets nye TV i Danmark inkl. C855 og 115" X955 Max

28 May 2024 |

Hvilke tv-programmer køber DR og TV 2 i Hollywood?

28 May 2024 |

Opdateret: Discovery+ lukket for nye abonnenter

28 May 2024 |

Microsofts nye Surface Pro får også OLED-skærm

27 May 2024 |

LGs nye OLED-monitorer er landet i Danmark

24 May 2024 |