Markedsanalysefirmaet Omdia forventer, at det globale salg af TV-skærme falder til 211,6 mio. enheder i 2022, hvilket vil være det laveste siden 2010.
Salget af TV-skærme i Nordamerika, Europa og Kina faldt med omkring 20% i første kvartal af året sammenlignet med første kvartal i 2021. Omdia forventer, at TV-salget for hele året ligeledes vil vise et fald pga. stigende inflation og ophævelse af covid19-restriktioner.
Salget af LCD TV (inkl. "QLED", "ULED" mv.) forventes at falde, mens salget af OLED TV forventes at stige i takt med, at TV-markedet overgår til den nyere og mere avancerede skærmteknologi.
- "I år forventes det globale OLED TV salg at stige med 23% til otte millioner enheder," siger Omdia til BusinessKorea. "Markedsandelen for produktet (OLED, red) hvad angår styksalg anslås til 4% i år – meget lavere end 96% for LCD TV – men alligevel forventes andelen hvad angår salgsværdi at stige til 12,8% efter at have overgået 10% for første gang sidste år."
LG Display er ikke længere eneste leverandør af OLED TV-paneler, idet Samsung Display for nylig har startet masseproduktion af QD-OLED. Sony og Samsung er de første TV-producenter til at lancere QD-OLED TV.
Læs også: Salget af 8K TV svigter, prognose nedskrives på ny
I mellemtiden er både LG Display og Samsung Display i gang med at reducere deres produktion af LCD TV-paneler. Samsung Display forventes at indstille produktionen af LCD TV-paneler fuldstændig senere på året.
- Kilde: Omdia via Business Korea