Analysefirmaet Omdia har igen skåret i sin salgprognose for 8K TV. Forbrugerne bider stadig ikke på, primært pga. manglende 8K-indhold og mislykket markedsføring.
YouTube tilbyder lidt brugergenereret 8K-indhold, men de betalte streamingtjenester har ikke annonceret planer for 8K. Et 8K-discformat virker også usandsynligt af flere årsager.
TV-producenter har forsøgt at sælge 8K TV med argumenter om opskalering og kraftfulde videoprocessorer, men forbrugerne falder ikke længere for disse argumenter og er ikke villige til at betale ekstra ift. high-end 4K TV, hvor salget stiger.
- "8K TV is failing to appeal to consumers according to Omdia’s latest research which I recently shared at the NAB show for my session focused on the reality of UHD deployments. Our exclusive research has found that just 2.7 million households worldwide are expected to have an 8K TV by the end of 2026," skriver Maria Rua Aguete, Senior Research Director hos Omdia.
Læs også: 4K vs. 8K: Dobbel blindtest viser at få personer kan se forskel
Samsung var en af de første store producenter til at satse på 8K TV. Foto: Flatpanels
Prognose nedjusteret igen
Omdia har flere gange skåret i sin salgprognose, senest i slutningen af 2021, hvor man regnede med 9 mio. 8K TV husstande verden over i 2025. Omdia forventer nu, at kun 2,7 mio. husstande vil eje 8K TV ved udgangen af 2026 – en drastisk reduktion i prognosen.
Omdia nævner følgende årsager:
Uden overbevisende grunde til at købe 8K TV (meget lidt indhold er tilgængeligt) svigter markedsføringen
Salget (i 4. kvartal 2021, red) var lavere end i 4. kvartal 2020 og endda 1. kvartal 2021
Samsung solgte 18% færre 8K TV end året forinden
Kina kommer ikke at være bannerfører på 8K på trods af deres store skærmestørrelser. Prispresset er for højt.
Lav efterspørgsel i markedet for yderligere udvikling i 8K-tjenester. Selv i Japan, hvor der er en ægte 8K-kanal (fra NHK), har salget været minimalt.
Læs også: Salget af "QLED" LCD TV forventes at falde i 2022
8K TV udgjorde kun 0,15% af TV-salget sidste år. I 4. kvartal 2021 blev der kun sendt 95,500 8K TV af sted. Samsung havde en markedsandel på 65%.
- Kilde: Omdia