Analysefirmaet Omdia har igen skåret i sin salgprognose for 8K TV. Forbrugerne bider stadig ikke på, primært pga. manglende 8K-indhold og mislykket markedsføring. YouTube tilbyder lidt brugergenereret 8K-indhold, men de betalte streamingtjenester har ikke annonceret planer for 8K. Et 8K-discformat virker også usandsynligt af flere årsager. TV-producenter har forsøgt at sælge 8K TV med argumenter om opskalering og kraftfulde videoprocessorer, men forbrugerne falder ikke længere for disse argumenter og er ikke villige til at betale ekstra ift. high-end 4K TV, hvor salget stiger. - "8K TV is failing to appeal to consumers according to Omdia’s latest research which I recently shared at the NAB show for my session focused on the reality of UHD deployments. Our exclusive research has found that just 2.7 million households worldwide are expected to have an 8K TV by the end of 2026," skriver Maria Rua Aguete, Senior Research Director hos Omdia. Læs også: 4K vs. 8K: Dobbel blindtest viser at få personer kan se forskelSamsung var en af de første store producenter til at satse på 8K TV. Foto: FlatpanelsPrognose nedjusteret igen
Omdia har flere gange skåret i sin salgprognose, senest i slutningen af 2021, hvor man regnede med 9 mio. 8K TV husstande verden over i 2025. Omdia forventer nu, at kun 2,7 mio. husstande vil eje 8K TV ved udgangen af 2026 – en drastisk reduktion i prognosen. Omdia nævner følgende årsager:
Få seneste nyt 1-2 gange ugentligt