YouTube er klart den streamingtjeneste, der dagligt har størst gennemslagskraft i Danmark. Det oplyser Nielsen på den årlige FutureTV konference.
Nye, udvidede data fra analyseselskabet Nielsen (graf 1) gældende for hele første kvartal 2022 giver et ekstra billede af de faktiske forhold på hele det danske streamingmarked.

Chantale Coulombe, kommerciel chef, Nielsen. Foto: Per Laursen
Den udvidede top-10 liste blev torsdag i sidste uge præsenteret af kommerciel chef Chantale Coulombe, Nielsen, på fagkonferencen FutureTV i København.
Youtube er den streamingtjeneste med størst daglig rækkevidde i Danmark. 31% af alle danskere var på Youtube mindst én gang dagligt i første kvartal. YouTube har altid tilbudt masser af ældre tv-indhold i alle genrer – plus en enorm mængde af andet videoindhold.
Også tv-indhold, der streames på sociale medier er en væsentlig, men indtil nu underbelyst faktor. Det er værd at notere, at tv-klip set på Facebook ses af hele 30% dagligt, ifølge Nielsen. Altså, ikke generel Facebook-brug, men tv-klip.
Dernæst har Netflix og DRTV ikke overraskende en betydelig gennemslagskraft. Mere overraskende er måske, at Tik-tok sniger sig ind på en niendeplads med 7%.
Pluto TV måles straks
Den nye gratis tv-service, Pluto TV, der kommer til Danmark med 70 kanaler den 18. maj, får straks en chance for at gøre sig bemærket på top-10 listen, efter den er lanceret.
Læs også: Pluto TV kommer til Danmark i maj med 70+ gratis kanaler
Nielsen oplyser, at man forventer at måle samlet forbrug på Pluto TV fra start. Det er ikke afgjort, om enkelte kanaler måles.
Ny top-10: Streamingtjenester – daglig rækkevidde
1. Youtube | 31% |
2. Facebook | 30% |
3. Netflix | 15% |
4. DRTV | 13% |
5. TV 2 play | 9% |
6. Viaplay | 8% |
7. Tik-tok | 7% |
8. Yousee Film/TV | 6% |
9. Disney+ | 5% |
10. HBO Max | 3% |
Kilde: Nielsen 1. kvartal 2022. Målt på daglig rækkevidde i procent.
Ny top-10: Streamingtjenester – dagligt tidsforbrug
1. Youtube | 20 min. |
2. Netflix | 13 min. |
3. DRTV | 10 min. |
4. TV2 Play | 10 min. |
5. YouSee film/TV | 9 min. |
6. Facebook | 7 min. |
7. Viaplay | 6 min. |
8. Disney+ | 5 min. |
9. Tik-tok | 3 min. |
10. HBO Max | 3. min. |
Kilde: Nielsen 1. kvartal 2022. Målt på dagligt forbrug i minutter.
Flatpanels