Danske husstande afleverer hvert år ca. 5 milliarder kroner – inklusive moms – til streamingtjenesterne. Det viser nye undersøgelser udført af analysevirksomheden Wilke.
60% går til udlandet
Wilke følger streamingmarkedet tæt for CPH FutureTV konferencen og har senest i august 2021 bedt danskerne svare på, hvor de abonnerer på streaming, hvilken slags abonnementer de har, samt om de abonnerer direkte eller gennem tv-distributører eller andre partnere.
Det er selvsagt de profilerede, must-have tjenester, der tager den største bid af kagen. Det betyder, at ca. 60% af den samlede danske streaming-omsætning på ca. 5 milliarder kroner går ud af landet til Netflix, Disney+, HBO, Discovery+, Paramount+ og andre, ifølge Daniel Ebert Pedersen, der er ansvarlig for dataindsigt hos Wilke.
Læs også: Analyse: Danskere opsiger flittigt & hurtigt deres streamingtjenester
Flere nordiske tjenester sikrer sig dog også en pæn andel, ifølge Wilkes estimater, der er baseret på forbrugernes egne svar. 27% af abonnementsindtægterne går til Netflix, 17% til TV 2 Play, 14% til Viaplay og 12% til Disney+.

Wilkes Daniel Ebert Pedersen hæfter sig især ved, at Disney+ kun har været på markedet i ét år, og trods en markant prisstigning har formået at holde en placering i top-5. Derefter kommer HBO Nordic (10%), C More (5%), Discovery+ (4%), Prime Video (3%) samt Apple TV+ (2%) og Paramount+ (2%).
Wilkes estimat på 5 milliarder kroner i dansk streaming-omsætning, der inkluderer moms, harmonerer ikke helt med konsulenthuset PWC’s nye estimater, der vurderer, at streamingtjenesternes danske omsætning runder 3 milliader kroner i 2023. Wilke har ingen kommentarer til PWC’s tal, fordi man ikke kender PWC’s beregningsmetode.
Mest populære streamingtjenester
| De mest populære streamingtjenester i Danmark per august 2021. Procent-tal angiver udbredelse i danske husstande.
1. Netflix: 61 procent
2. DR: 57 procent
3. TV 2 Play: 42 procent
4. Viaplay: 36 procent
5. Disney+: 29 procent
6. HBO: 28 procent
7. C More: 12 procent
8. Discovery+ : 11 procent
9. Amazon Prime Video: 7 procent |
Flatpanels - Kilde: CPH Future TV, Wilke, Berlingske