Tvetydigheden i 4K, UHD og Ultra HD
Der har siden begyndelsen været en vis forvirring omkring begreberne '4K' og 'Ultra HD'. På nogenlunde samme tidspunkt, hvor jeg var begyndt at nedfælde en artikel om emnet – i slutningen af 2012 – annoncerede Consumer Electronics Association eller CEA (nu Consumer Technology Association eller CTA), at de havde lagt sig fast på et navn til den nye TV-teknologi: Ultra HD. Forinden havde Sony introduceret sine første professionelle og forbruger-produkter under betegnelsen ‘4K’. Den snævre fortolkning af begrebet '4K' hører under DCI (Digital Cinema Initiative) med opløsning på 4096×2160 pixels, hvilket afviger fra opløsningen, som findes i TV-skærme på forbrugetmarkedet, altså 3840×2160 pixels. I lang tid forsøgte jeg at opretholde denne distinktion, men det er jeg stoppet med for et par år siden, og jeg bruger dem nu mere løst.
Den snævre fortolkning | Den løse fortolkning | |
---|---|---|
4K | DCI-4K: 4096×2160 | Også 3840×2160 |
Ultra HD | 3840×2160 | Også 8K (UHD-2) Også Enhanced HD (1080p HD + HDR) |
UHD | Bredere end Ultra HD | Udskifteligt med Ultra HD |
HDR | High Dynamic Range | HDR + WCG + højere farve-opløsning |
Yderligere begrebsforvirring
Og der er endnu mere tvetydighed. Jeg har endnu ikke nævnt Wide Color Gamut (WCG), altså større farverum, og højere farveopløsning (10-bit og højere). Disse to aspekter betragtes af mange som en del af HDR, men som jeg har forklaret i denne artikel om de seks søjler under Ultra HD, så er det forskellige ting, som gør sig rigtig godt i fællesskab, men som også kan bruges, og findes, særskilt. Man kan argumentere (som jeg har gjort her), at High Frame Rate (HFR) betyder noget andet indenfor biografverdenen end det gør indenfor hhv. tv- og spil-verdenen, men betegnelsen indenfor tv er ganske ligetil. Jeg vil springe over distinktionen mellem kanal-baseret og objekt-baseret lyd idet der virker til at være generel forståelse for, at next-gen audio (NGA) dækker over sidstnævnte. Objekt-baseret lyd er sådan noget som Dolby Atmos, DTS:X og MPEG-H. Jeg vil forsøge mit ypperste for at holde denne begrebskarrusel i tøjlerne ved at forsøge at skabe klarhed over en en stadig udviklende gren af branchen.Yoeri Geutskens dimitterede i Industrial Engineering & Management Science med en afhandling om videospilsindustrien. Han var Philips’ interne observatør for spilindustrien i over et årti samt arbejdet hos Philips Optical Storage og Philips Consumer Electronics med produktudvikling af DVD-optagere og Super Audio Cd-afspillere. I den rolle samarbejdede han med Sony i forbindelse med standardiseringen af Blu-ray Disc formatet. Hos NXP Semiconductors var han Business Creation Manager for videospilsindustrien. Yoeri er også manden bag twitter-brugerne 4K/UHD og Ultra HD Blu-ray.