Salg af biografbilletter og filmskiver faldt i USA i første halvår 2020, der var præget af coronavirus. Omvendt steg salget på de digitale platforme eksplosivt, ifølge branchetal.
Filmskivernes fald
USA er Hollywoods største marked og pejlemærke for underholdningsbranchen som helhed. Branchetallene fra DEG for første halvår 2020 har været ventet fordi de vidner om den transformation, som Hollywood er blevet tvunget til at fremskynde.
'Home entertainment', hvilket dækker over både digitalt salg og fysiske filmskiver, omsatte i USA for 15,1 mia. dollars i første halvår 2020. Det er rekord og betyder, at home entertainment-segmentet nu langt overstiger omsætningen fra biografer, der i første halvår 2020 udgjorde 4,64 mia. dollars (-8.7% ift. første halvår 2019).
For første gang overstiger det digitale filmsalg (EST), altså køb af digitale film enkeltvis, salget af film på DVD og Blu-ray – henholdsvis 1,61 mia. og 1,28 mia. dollars. Forskellen er endnu mere udpræget såfremt udlejning af digitale film og udlejning af skiver medregnes (summeret 2,98 mia. digitalt kontra 1,85 mia. for skiver). Premierefilm i hjemmet (PVOD) såsom Scoob og Trolls World Tour medregnes ikke i opgørelserne endnu.
Læs også: Filmbutikker som iTunes & Blockbuster har overhalet DVD/Blu-ray i Danmark
Man skal ikke længere tilbage end 2014 for at omsætningen for DVD- og Blu-ray-skiver oversteg 10 mia. årligt i USA. Tendensen har længe peget i denne retning for USA og andre markeder, hvor internetinfrastrukturen er veludbygget, men coronavirus har fremskyndet magtskiftet.
Digitale platforme overtager
VOD (video on demand) og EST (electronic sell-through), altså hhv. udlejning og salg af enkelte filmtitler via bl.a. Apple iTunes og Google Play, steg i USA samlet set 54% i 2. kvartal 2020 kontra 2. kvartal 2019.
Den eksplosive vækst indenfor home entertainment skal dog findes i i segmentet for streamingtjenester, der sælges via abonnement. Det er tjenester som Netflix, Disney+ og HBO. Omsætningen i dette segment steg 42% ift. året før og overstiger nu 5,5 mia. dollars på kvartalsbasis.
Dermed omsætter abonnementstreaming for mere end det dobbelte af alle andre home entertainment-segmenter sammenlagt.
De digitale platforme har overtaget og mange branchefolk forventer, at tendensen fortsætter i takt med, at giganter som Apple, Disney og Netflix udbygger, samtidig med, at nye spillere som Peacock og HBO Max melder sig på banen.
- Kilde: DEG (2)