Det danske marked for video og tv, herunder tv-pakker, streamingtjenester samt filmsalg online og på filmskiver, voksede 7% sidste år. Danskerne spenderer nu årligt 10,21 mia. kroner på videounderholdning i stuen, ifølge Futuresource.
Et marked i vækst
Selvom danskere køber færre filmskiver og nedgraderer eller opsiger tv-pakken, så er det totale danske marked for video/tv-underholdning i vækst. Fremgangen drives primært af abonnements-baserede streamingtjenester, men til dels også online filmbutikker, ifølge analysefirmaet Futuresource.
- “Antal danske abonnementer (på streaming, red) steg med 25% til 2,1 mio. i 2018, hvoraf tre tjenester fik 100.000 eller flere nye abonnenter," siger Tanzim Rahman, Research Analyst, Futuresource Consulting. "SVoD-markedet (abonnements-baserede streamingtjenester, red) skiller sig ud som den primære drivkraft bag væksten på det danske marked for videounderholdning. Forbruget på SVoD er næsten fordoblet mellem 2016 og 2018, og vokset med DKK 852 mio. Således tegner SVoD sig for størstedelen af den samlede vækst på underholdningsmarkedet i samme periode, som udgjorde 1,2 mia. kroner."
Danskernes forbrug på abonnements-baserede streamingtjenester steg med over 30% i 2018 og forventes at passere 2 mia. kroner i omsætning i 2019. I årene herefter forventes den gennemsnitlige vækst at være 11% årligt.
Læs også: Filmbutikker som iTunes & Blockbuster har overhalet DVD/Blu-ray i Danmark
Futuresource peger på et stærkt felt bestående af "internationale spillere som Netflix og HBO samt lokale udbud fra Viaplay og TV2 Play", som en af forklaringerne. Netflix er førende med en andel på 39%, ifølge analysen. Analysen peger også på en veludviklet infrastruktur på bredbåndsområdet samt det faktum, at mange danskere er begyndt at abonnere på mere end en streamingtjeneste.
I 2018 havde 1,2 mio. danske husstande abonnement på mindst en streamingtjeneste. Det svarer til 46% af de danske husstande. Norden er førende i Europa på udbredelsen af streamingtjenester.

Tv-pakker vejer tungest
Ved udgangen af 2019 vil abonnementsbaserede streamingtjenester udgøre mere end en femtedel af markedet, målt på omsætning, spår Futuresource. Det klart største segment er dog fortsat tv-pakker hos selskaber som YouSee og Stofa. Danskerne forbruger årligt 6,89 mia. kroner på tv-pakker og omsætningen steg sidste år 2% pga. prisstigninger på tv-pakken.
Læs også: Guide: Den billigste tv-pakke (2019)
Markedet for tv-pakker er dog presset, konstaterer Futuresource.
- "Den største aktør, TDC, har været igennem en betydelig omorganisering. De har solgt dele af de nordiske forretning og konsolideret kerneforretningen i Danmark," siger Rahman. "TDC har ikke kunne oversætte stigende priser til højere dækningsbidrag, hvilket skyldes højere omkostninger til indhold som følge af inddragelse af streamingtjenester i 'Bland Selv' tv-pakken."
Tv-udbydere som TDC vil i de kommende år skulle konkurrere med nye spillere såsom Apple og Amazon, der forsøger at samle tv-indhold fra forskellige tjenester i én brugerflade. Apple melder sig på banen i Danmark ved at lancere sin 'TV' app i maj 2019.
- Kilde: Futuresource