Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFacebook byder for alvor ind på sports-tv - FlatpanelsDK

Facebook byder for alvor ind på sports-tv

17 Aug 2018 | Rasmus Larsen |

Det kan være, at du fremover skal se Champions League-finalen på Facebook. Det skal seere i Latinamerika de næste tre år, da Facebook har købt rettighederne til Champions League. Selskabet har også for nylig købt rettigheder til Premier League, MLS, NBA og PGA Tour.

Sports-tv på Facebook

Facebooks opkøb på sportsområdet får – til at starte med – ikke konsekvenser for danske fodboldfans, men det vidner om, at selskabet mener det meget seriøst. Facebook har nu købt rettigheder til flere af de største fodboldligaer.

Det sociale netværk har tidligere live-streamet kampe fra La Liga, MLS og NBA i udvalgte regioner. De har også købt delrettigheder til PGA Tour-golf. I sidste måned kunne selskabet meddele, at de har købt eksklusive rettigheder til Premier League i visse asiatiske lande fra 2019-2022. Ifølge The Times skal Facebook betale omtrent 200 mio. pund efter de trak sig sejrsrigt ud af en budkrig med BeIN Sports og Fox Sports.

I denne uge har UEFA meddelt, at Facebook har købt eksklusive rettigheder for Latinamerika til at vise et udsnit af Champions League-kampene (32 per sæson), herunder den årlige CL-finale samt UEFA Super Cup-finale. Seere i Latinamerika vil fra i år og frem til 2021 gratis kunne se kampene på UEFA Champions Leagues Facebook-side. Prisen for rettighederne oplyses ikke.


 UEFA Champions League


- “Vi er glade for at kunne byde Facebook velkommen til UEFA-familien af mediepartnere. Som den største sociale medieplatform globalt vil Facebook kunne sikre bred og gratis dækning af verdens mest prestigefyldte klubturnering. Vi ser frem til lanceringen af dette nye partnerskab, som sikrer, at vi når ud til det store fællesskab af lokale fodboldfans på en meget innovativ og tilgængelig måde,” lød det fra Guy-Laurent Epstein, UEFA Events SA Director of Marketing.

De mange opkøb på rettighedsområdet for sport kommer efter, at Facebook har ansat tidligere Eurosport-chef Peter Hutton. De færreste havde nok forventet, at Facebook ville sigte så højt, men de seneste måneder har bevist, at selskabet agter at byde de etablerede kræfter på markedet op til dans.

Læs også: Interview: Strive Sport vil ændre sports-tv

Det sociale netværk har igennem flere år forsøgt at etablere en konkurrent til YouTube, men nu er sigtekornet tilsyneladende drejet mod sporten. Får Facebook held med projektet, ændrer det naturligvis på dynamikken i markedet for sports-tv, samtidig med, at det tvinger seerne til at overveje om det stadig giver mening at betale for den store tv-pakke.

- Kilde: UEFA, The Times, Facebook
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Thomson lancerer 100" Google TV til vild startpris i Danmark

01 May 2025 |

Nordflix? Kulturministeren vil skabe nordisk alternativ til Netflix

01 May 2025 |

'Drømme OLED' med blå PHOLED klar til produktion, siger LG Display

01 May 2025 |

Wiz lancerer HDMI Sync Box til stemningslys bag TV'et

30 Apr 2025 |

Streaming-kalenderen: Nyt på Netflix i maj

30 Apr 2025 |

OLED opfattes som 1,5x lysere end LCD, hævder Samsung Display

30 Apr 2025 |