Danske tv-serier som Badehotellet og Rita er stadig populære, men de amerikanske serier vinder frem. Vores tv-vaner er ved at forandre sig og kløften mellem generationerne vokser. Det skriver Søndagsavisen baseret på undersøgelse af YouGov.
Kløft mellem generationerne
YouGov har i en undersøgelse for Søndagsavisen kigget nærmere på, hvilke tv-serier, der hittede hos danskerne i 2017. Tallene viser først og fremmest, at kløften mellem de unge og ældre generationer vokser.
- ”For få år siden kunne man se de store samlende serier på to tv-kanaler, og rigtig mange sad og så den samme serie på samme tidspunkt søndag aften. Måske er de tider forbi. Vi er i hvert fald i et langt mere fragmenteret medielandskab på grund af streamingtjenester og nye måder at se indhold på,” siger Jakob Isak Nielsen, film- og serieforsker på Aarhus Universitet, til Søndagsavisen.
Samme tendens noterede DR sig, da de for nylig frigav den årlige rapport over danskernes brug af medier. Rapporten viste, at mens de unge i flok tager streamingtjenester til sig, holder den ældre generation stadig i overvejende grad fast i tv-kanaler. Det afspejler sig i de tv-serier, som danskerne ser.

Netflix og HBO udfordrer
Danske tv-serier såsom Badehotellet og Rita formår stadig at trække seere i alle aldersgrupper, men der er alligevel stor forskel på, hvad danskerne ser. For danskere over 60 år udgør de tv-serier, som kun distribueres via streaming, en meget lille andel af seertiden.
Den norske tv-serie Skam har været en succes, men ellers er det primært Netflix og HBO, som udfordrer dagsordenen. HBO’s Game of Thrones og Netflix’ Stranger Things har været populære, men Netfix har også været med til at løfte Rita igennem en aftale med TV2. Den tredje amerikanske gigant, Amazon, har derimod ikke fået fat i danskerne, ifølge undersøgelsen.
- Kilde: Søndagsavisen