2017: YouTube & Netflix strst p streaming, Viaplay overhalede TV2 Play

26 Jan 2018 | Rasmus Larsen |

DRs rlige rapport om medieudviklingen i det forgangne r viser, at halvdelen af danskerne bruger YouTube ugentligt, mens Netflix nr ud til 37%. DR TV er strst blandt de danske tjenster og s har Viaplay overhalet TV2 Play.

Streaming vinder frem

Hvis du har fulgt med i de seneste r, s kommer det nppe som en overraskelse, at streamingtjenester vinder frem. I 2017 fortsatte tendensen, men samtidig vokser klften imellem unge og ldre danskere. De ldre holder i hj grad fast i tv-kanaler, mens de unge omfavner streaming til fulde.

- 46 % af danskerne streamer film og tv-serier mindst ugentligt, hvilket stiger til 83 % blandt de 15-29- rige, skriver DR i rapporten. DR Medieforskning estimerer, at omkring 64 % af de 15-29-riges forbrug af levende billeder i 2017 foregr via streaming,

YouTube nr nu halvdelen af alle danskere p 12+ r ugentligt sikkert endnu flere, hvis de yngste tlles med. Netflix fortstter sin himmelflugt ved at udbygge rkkevidden fra 32% i 2016 til 37% i 2017.

DR TV er den strste danske streamingtjenester, men Viaplay oplevede strst fremgang i 2017. Viaplay har nu overhalvet bde TV2 Play og HBO Nordic i Danmark. Discoverys tjenester, hhv. Dplay og Eurosport Player, er slet ikke kommet i gang. Amazon figurerer ikke i mlingerne.



Tv-kanaler gr tilbage

I takt med, at streamingtjenester vinder frem, gr tv-kanaler tilbage. Vaner er imiderltid svre at bryde, pointerer rapporten. Srligt de ldre holder fast i tv-kanalerne og er dermed med til at hive gennemsnittet op.

- Blandt hele befolkningen str traditionelt tv fortsat for 74 % af tidsforbruget mod 26 % til streaming.

Klften imellem unge og ldre danskere gr, at vores medievaner fra tidligere at have vret rimelig homogene underholdning og nyheder blev sendt ud p afsenders prmisser til at vre mere forskellige. Med internettet og streaming kan vi selv afgre, hvad vi konsumerer og hvornr.

Nedgangen for tv-kanaler fortsatte da ogs sidste r, selvom mlingerne fra januar 2017 begyndte at inkludere 7 dages tidsforskudt tv-sening (p DR TV, TV2 Play m.fl.). Danskerne s i gennemsnit traditionelt tv i 2 timer og 30 minutter dagligt i 2017. Det er et markant fald ift. 2010, hvor gennemsnittet l p 3 timer og 21 minutter.



Dette afspejles da ogs i antallet af tv-programmer, som tiltrkker over 1 mio. seere. I 1997 var 589 tv-programmer medlem af millionklubben. Tallet faldt til 109 tv-programmer sidste r. Tv-kanaler samler stadig danskerne, men primrt den ldste del af befolkningen. De unge mdes i stedet p tvrs af landegrnser om tv-serier ssom Game of Thrones, noterer DR.

Blandt de danske tv-netvrk er TV2 strst med en andel p 37,9%. DR flger skarpt i hlene med 36,7%, mens MTG/TV har 10,4% og Discovery Networks har 10,1%.

Men betyder den ndrede adfrd s, at danskerne ser mindre tv? Slet ikke. De ser bare tv p en anden mde, p andre tidspunkter og p flere typer enheder. Fremtiden tilhrer streamingtjenesterne. Hele rapporten Medieudviklingen 2017 kan lses her.



Flere nyheder

Vizio TV

Mange penge at spare p TV-kb i forret

18 May 2018 | Rasmus Larsen |
Steam Link Android TV

Steam Link app klar p Android TV - spil-streaming i op til 4K60

18 May 2018 | Rasmus Larsen |
Samsung Q7FN

Samsung sender 2018 "QLED" LCD i handlen

17 May 2018 | Rasmus Larsen |
YouTube

YouTube Red skifter navn til Premium & kommer til Danmark

17 May 2018 | Rasmus Larsen |
Tekst-tv

Tekst-tv bruges af nsten hver fjerde dansker

17 May 2018 | Rasmus Larsen |
LG 2018 OLED

LGs turnbus viser nye OLED-tv frem i Fields

16 May 2018 | Rasmus Larsen |
Sony 2018 Atmos

Sony sender nye soundbarer med Dolby Atmos & DTS:X p markedet

16 May 2018 | Rasmus Larsen |
BeoVision Eclipse Brass Tone

BeoVision Eclipse fs nu i messing farve & rget eg

16 May 2018 | Rasmus Larsen |