PlayStation 4 og Xbox One S understøtter begge spil i det nye HDR (High Dynamic Range) billedformat. Ejere af LG OLED-tv oplever dog forsinkelse, såkaldt input lag, i spil og opfordrer LG til at løse det med en opdatering. LG vil endnu ikke love noget.
HDR skaber nye udfordringer
HDR lægger grundlaget for fantastisk billedkvalitet, men det skaber også nye udfordringer. PlayStation 4 og Xbox One S understøtter begge spil i HDR, hvilket kan være krævende for tv-skærmene at håndtere.
Der er tale om det såkaldte ”input lag”, altså input forsinkelse. Det har intet at gøre med slør eller hakkende bevægelser, men i stedet, at der forekommer en lille forsinkelse på billedet; den tid det tager fra signalet modtages til det vises på skærmen. Denne ”input lag” er ligegyldig for tv-signaler, men på spilkonsoller føles det som om, at spilcontrolleren ikke reagerer hurtigt nok.
Derfor har ejere af LG’s OLED-tv lavet en underskriftsindsamling for at få LG til at løse problemet.
”input lag in regular HDR mode is very high in the 60-70ms range”
- ”Loyal OLED owners, who have spent thousands of dollars on their top-of-the-line TVs, request that LG address this issue as other competitors, such as Samsung and Sony, have already addressed this with firmware updates for their TVs,” skriver David S fra North Carolina, som har startet underskriftsindsamlingen.
Input lag måles i millisekunder og er på nuværende tidspunkt ca. 60-70 ms, når 2016 OLED-skærmene gengiver spil i HDR. I spil uden HDR – altså spil, som vi kender dem – er forsinkelsen 34 ms. Normalt betragtes 50 ms som acceptabelt og under 25 ms som ideelt.
- “For even the casual gamer, input lag in regular HDR mode is very high in the 60-70ms range. We are requesting LG to address this issue, which will allow gamers of all types to experience lower input lag while playing HDR videogames,” afslutter de.
Da FlatpanelsDK kontaktede LG i sidste uge havde selskabet ikke noget konkret at tilføje vedrørende en opdatering.

Samsung og Sony har rettet det
Hele branchen ser ud til at være blevet taget på sengen af Microsoft og Sony’s beslutning om at støtte op om HDR på spilkonsoller. Da 2016-skærmene blev lanceret i foråret 2016, var HDR indenfor spil ikke et tema.
Samsung og Sony er begge kommet købere til undsætning ved at frigive software-opdateringer, som nedbringer input lag i HDR. I praksis kan det gøres ved at slå så mange forstyrrende billedkredsløb fra som muligt. Til tider kan det manuelt gøres fra menuerne, men visse indstillinger kan være låst. Derfor foretrækkes generelt en ”HDR Game Mode”, som kan aktiveres efter behag.
Der er på nuværende tidspunkt indsamlet 1578 underskrifter. Hvis du vil støtte op, kan du underskrive her. Underskrifterne vil senere blive overbragt til LG Electronics.
- Kilde: Change.org