Blockbuster skal lanceres som digital filmbutik i hele Norden, melder TDC. Ved lanceringen vil der blive tilbudt 8000 titler indenfor film, tv-serier og dokumentarfilm, som kan købes eller lejes enkeltvis.
Blockbuster i hele Norden
TDC købte varemærket Blockbuster til Norden af den konkursramte butikskæde i starten af 2014. I slutningen af 2014 blev Blockbuster så relanceret som digital filmbutik i Danmark og dermed en konkurrent til iTunes og Google Play Film.
Det er dette digitale filmkoncept, som TDC nu vil bringe til de andre nordiske lande. Der vil ved lanceringen af det nordiske initiativ blive tilbudt 8000 titler i kataloget. Da tjenesten blev lanceret i Danmark i 2014 bestod kataloget af ca. 5000 film.

To andre selskaber skal hjælpe TDC med at realisere den nordiske lancering. Selskabet thePlatform skal står for CMS-infrastruktur, mens selskabet TV App Agency står for udvikling af den skabelon til app'en, som Blockbuster bygges på. thePlatform siger, at skabelonen fra TV App Agency kunne implementeres på få uger. Der lægges op til, at det er en ny brugerflade end den nuværende, men det er ikke bekræftet.
- ”Vi udviklede vores første version (af Blockbuster, red) internt, men efter 1 år på det danske marked, indså vi, at vi havde brug for at trække på brancheekspertise for at lave en tjeneste, som skalerer robust og hvor det er nemt at oprette sig og betale,” sagde Casper Hald, chef for Blockbuster hos TDC Group. “Samarbejdet med thePlatform og TV App Agency har givet os mulighed for at komme hurtigt på markedet med fleksibilitet til at differentiere os fra andre tjenester. Vi har været i stand til at bygge en tjeneste, der er simpel at bruge, samtidig med, at vi leverer et stort indholdskatalog på brugernes mange skærme.”
Opdatering 12.9.2016: TDC tilføjer følgende:
- "Blockbuster i Danmark har nu 8.500 film og mere end 5.000 tv-serie-episoder fordelt på over 300 sæsoner på 130 forskellige serier." sagde Maria Bagge Jensen, Kommunikationspartner hos TDC. "Med over 250.000 registrerede brugere skal succesen senere udvides til de øvrige nordiske lande på en ny teknisk platform leveret af Comcast og TV App Agency."
TDC’s partner er også begejstret for resultatet.
- ”By using the TVA Template already pre-integrated with thePlatform, we were able to develop features on the apps that will allow BLOCKBUSTER to shine in this market with a consistent user experience across devices and amazing commerce features, and more importantly to feel confident that it can scale its business with two leading best of breed partners,” sagde Bruno Pereira, direktør for TV App Agency.
Hvornår den nordiske lancering skal finde sted, er endnu ikke bekræftet.
- Kilde: TDC via PR Newswire