Google Chromecast er i kraftig fremgang i de fire nordiske lande og har nu overhalet Apple TV ude i de danske stuer, ifølge en undersøgelse fra svenske Mediavision. Færre danskere streamer tv-indhold dagligt end i nabolandene.
Apple TV og Chromecast hitter
DR hævdede for nylig, at 38% af danskerne streamer ugentligt. Undersøgelsen fra Mediavision peger på, at 27% af danskerne streamer dagligt. De tilføjer, at danskerne faktisk er dem som procentmæssigt streamer mindst i Norden. Tallet for tv-streaming dagligt er 31% for Finland, 39% for Norge og 40% for Sverige.
Apple TV-boksen og Chromecast fremhæves i undersøgelsen, som særligt populære produkter til tv-streaming. I Danmark er Apple TV efter sigende gået en smule tilbage i husholdningspenetration fra 1. kvartal 2015 til 1. kvartal 2016. Chromecast er derimod gået kraftigt frem, så den nu er mere udbredt i de danske husstande,ifølge undersøgelsen der angiver tal for bestand, ikke nysalg.

Mediavision noterer, at spilkonsoller og Smart TV også er populære til streaming, men altså ikke i samme klasse som Apple TV og Chromecast.
Den nyeste Apple TV-boks blev lanceret i oktober 2015 efter over 3,5 år uden opgradering. Den nyeste Chromecast blev lanceret i september 2015.
Firdeling af markedet i USA
En analyse fra Parks Associates tegner et billede af en firdeling af markedet i USA, som er mere modent end det danske. I 2015 solgte Roku 30% af medieboksene på markedet, Amazon og Google fulgte efter med hver 22% og Apple havde 20% af salget. Tallene angiver salg i 2015 i styktal (altså ikke bestand som tallene fra Mediavision).
Dermed står de fire store for 94% af det totale salg af medieafspillere. Spilkonsoller er ikke medregnet.

Parks Associates fortæller, at salget af Apple TV steg med 50% efter de lancerede den nye version af Apple TV i slutningen af 2015. Google’s salg er domineret af Chromecast. Hos både Roku og Amazon indgår små, billige ”streaming-sticks” i salget, udover egentlige tv-bokse.
Roku og Amazon er som bekendt ikke til salg i Danmark.
Parks Associates estimerer, at der i 2019 årligt vil blive solgt 86 millioner streamingafspillere på global basis.