Der er i første halvår af 2015 solgt 7 millioner billetter i de danske biografer. Biograferne jubler og svarer igen i debatten om truslen fra streamingtjenesterne.
Et mål om 15 mio. billetter i år
Målet er at sælge 15 millioner billetter i hele 2015 og man er godt på vej med 7 millioner i første halvår. Det er 20% højere end sidste år, som dog var det svageste år siden 2008. Hvis billetsalget kan holde kadencen står 2015 til at blive bedste biografår i 34 år.
Flere store filmtitler såsom Jurassic World og Avengers: Age of Ultron har været medvirkende til successen, men også de danske film er biografmagneter. Danske film alene har solgt 2.4 millioner billetter i 2015 per 19. juli. Resten af året byder på adskillige store titler, heriblandt Star Wars: The Force Awakens.

Dermed svarer biograferne igen i debatten om hvorvidt streamingtjenesterne vil få danskerne til at blive hjemme.
- "Dem, der hævder, at vi er nødt til at gøre filmene tilgængelige på alle mulige andre platforme, har en polemisk og politisk agenda. Eller også har de ikke sat sig ordentligt ind i tallene. For biograferne står stærkt. Vi er inde i det største biografår i nyere tid," siger John Tønnes, direktør for Nordisk Film Biografer, til Finans.
Netflix & Amazon starter i år
Netflix lancerer deres første film til oktober med Beasts of No Nation efterfulgt af flere titler i slutningen af 2015 og starten af 2016. Amazon har også for nylig meldt sig ind i filmbranchen, men vil modsat Netflix give biograferne mulighed for at vise deres film før de bliver tilgængelige på Amazon’s streamingtjeneste.
Biograferne opruster sideløbende på teknik. 4K-projektorer kom til for nogle år siden og flere biografer udstyres i dag med bedre billedkvalitet og objekt-baserede lydsystemer såsom Dolby Atmos. Netop Dolby forsøger at slå igennem med Dolby Vision-biografer, der tager billed- og lydoplevelsen til nye niveauer med bl.a. HDR (high dynamic range).
- Kilde: Finans via Mediawatch