På WWDC-præsentationen i juli omtalte Apple ganske kort, at iOS7 understøtter spil-controllere. Ud over at de kan klikkes på iPhone/iPad, vil der også understøttes separate controllere, hvilket har sat spekulationerne i gang om planerne for spil på ”Apple TV”. Apples spil-controller planer begynder nu at tage form.
Apples spil-controller planer tager form
På WWDC 2013 annoncerede Apple, at de vil lade hardwareproducenter og spiludviklere skabe og udnytte spil-controllere under MFi (made for iPhone/iPod/iPad) programmet. Efter WWDC har bl.a. Gamecase skabt en controller til iPad Mini og et foto af Logitechs iPhone controller er lækket.

Logitechs spil-controller til iPhone
Udover spil-controllere, som kan klikkes på iPhone/iPad, så har Apple også givet udviklere mulighed for at skabe separate spil-controllere med analoge pinde og knapper, som kan forbinde til enheder via bluetooth. Vi har endnu ikke set eksempler på disse separate spil-controllere, men det har sat spekulationerne i gang i medierne. Man spekulerer blandt andet i om Apple har planer om en kraftigere Apple TV-boks eller en tv-skærm med en App Store, som også kan understøtte avancerede spil og dermed konkurrere med spilkonsoller i stuen.

Gamecase spil-controller til iPad Mini
I dette scenarie kan iPhone og iPad-spil sågar streames trådløst til tv-skærmen via Airplay og styres med en spil-controller. I de seneste år er der åbnet op for spilmotorer såsom Unreal, CryEngine og Unity (seneste opdatering har understøttelse af iOS7 spil-controllere) i både iOS og Android. Med den nuværende udvikling kan vi med god sandsynlighed forvente spil med konsol-grafik på de håndholdte enheder indenfor få år.

Apples skabelon for stand-alone spil-controllere
Adskillige spiludviklere har allerede integreret understøttelse af spil-controllere i spil såsom Limbo, Walking Dead, Bastion, AVP: Evolution, i klassiske Amiga-spil, der vil blive frigivet før jul, samt det kommende spil fra Crytek kaldet 'The Collectibles".