DR har frigivet deres årlige opgørelse over medielandskabet i Danmark med masser af interessant statistisk og trendanalyse. DR og SBS går frem, TV 2 og TV3 går tilbage. Danskerne ser tv i 3 timer & 15 min dagligt, 46 % ejer en spilkonsol, 21 % har allerede prøvet en streamingtjeneste. Se også top-10 over tv-programmer.
Danskernes medievaner i tal og grafer
Vil du vide noget om danskernes vaner indenfor tv, internet og radio? Så er DRs årlige ”Medieudviklingen”-rapport en guldgrube af information. Vi har bragt en række interessant statistik på vores twitter i dag, men bringer også et udpluk her.

Tiden foran flimmerkassen er faldet marginalt i 2012 i forhold til 2011
Danskerne så i gennemsnit 3t 15m tv om dagen i 2012, et lille fald fra 3t 18m i 2011
DR og SBS (dem med Kanal 4, 5, 6 og 7) har vundet seerandele. TV 2 og TV3 er gået tilbage. BIG FOUR (de fire) står nu for 82 % af tv-forbruget, ned med 2,2 procentpoint fra 2011.
21 % af danskerne har prøvet en streaming / on-demand-tjeneste. 17 % har tegnet abonnement på trods af få måneder på markedet.
DR mener, at tv-kanaler (flow-tv) og on-demand kan leve side-om-side på mediemarkedet.
De yngre zapper mere. De ældre skemalægger i højere grad deres tv-sening.
46 % af danskerne havde mindst 1 spilkonsol i 2012. Tallet var 35 % i 2008.
66 % af danskerne havde hurtigere end 10 Mb/s internet i 2011. Tallet var 15 % i 2009. Danskerne er i den grad klar til at tage streaming over internettet til sig.
Kun 23 % af danskerne havde en Blu-ray-afspiller i 2012. 68 % havde en DVD-afspiller, men bestanden er faldet med massive 10 procentpoint fra 2011. De fysiske skiver er allerede på vej ned.
”I 9 ud af 10 tilfælde er det kvinderne der bestemmer, når mænd ser Kanal 4”
Flest opdager breaking news på tv, men folk søger generelt mere viden på internettet
Youtube sidder på 3,8 % af internetforbruget. Facebook er størst med 18,3 %. Google.dk lander på 11,5 %. Ekstra Bladet når også top-5.
Musikstreaming: 58 % af streaminggruppen bruger Spotify. TDC Play er på 37 %. WiMP har sølle 3 %.
De kommende år vil byde på store opbrydninger pga. internettjenesterne.
Flere og flere bruger smartphones og tablets, men det er en udfordring at måle brugsmønstret på disse, siger DR. Facebook, Wordfeud, Gmail, Youtube og DMI er mest brugte apps.
De unge (15-29 år + 30-44 år) bruger internettet mere end tv. De ældre (45-59 år + 60+) bruger tv mere end internettet. De trykte aviser er næsten døde og tekst-tv har kun meget lille andel hos de yngste. Radio-forbruget er stærkt dalende hos de yngste.
Top 10 over tv-programmer i 2012
Ikke så overraskende så var X-Factor det mest populære tv-program i 2012, skarp forfulgt af forbrydelsen. DR1 og TV2 dominerer top-10-listen.

De mest sete tv-programmer i 2012
Der er mange flere trendanalyser, tal og statistik i den fulde rapport. Læs Medieudviklingen 2012 her