Når IMAX laver eksklusiv aftale om at vise Netflix' nye Narnia-film, så underminerer det biografernes økosystem, mener chefen for Europas største private biografkæde.
Vue, som tidligere hed CinemaxX, er alt andet end tilfreds med IMAX, selvom Vue allerede har IMAX-sale.
I august i år søsatte Vue eget premium biografformat kaldet Epic, der skal konkurrere direkte med IMAX. Nu retter Vues direktør og grundlægger, Tim Richards, i et åbent brev skarp kritik mod IMAX. Det skriver Hollywood-mediet Variety.
Handler om Narnia – og Netflix
Sagen har boblet i flere måneder efter det kom frem, at IMAX har lavet en eksklusiv aftale om at vise Netflix' nye filmatisering af Narnia.
IMAX-sale skal vise Narnia: The Magician's Nephew i 2 uger fra slutningen af november 2026, hvorefter filmen tages af lærredet i 2 uger før streamingpremieren den 25. december 2026 på Netflix.
I biografperioden viser kun IMAX filmen i biografer. Tidligere har mange store biografkæder afvist kun at få 2 ugers eksklusivt fra Netflix.
Netflix købte i 2018 rettighederne til at filmatisere alle syv Narnia-bøger, som er solgt i over 100 millioner eksemplarer.
Vue er på vej med konkurrent til IMAX. De kalder formatet 'Epic'
Underminerer biografmodel, mener Vue
Tim Richards mener, at IMAX' eksklusivitetsaftale med Netflix underminerer biografmodellen, der bygger på, at alle biografer typisk viser samme film.
- "IMAX er ikke blot gået med til denne restriktive model, men ser ud til at opfordre andre filmskabere til at følge trop. Dermed risikerer IMAX at underminere det økosystem, der gør biografsucces mulig," skriver Tim Richards, Vue CEO.
Tim Richards siger videre, at både branchen og publikum bliver taberne. Også andre grene af biografbranchen har kritiseret aftalen.
- "Branchen bør aldrig forsøge at overbevise publikum om, at der kun findes én måde at nyde en god film på," skriver Richards.
Branchen har historisk været solidarisk på tværs af biografkæder, men kræver fortsat, at nye film ikke vises på forbrugerprodukter i hjemmet før tidligst 45 dage efter biografpremieren.
Brevet i sin helhed
| Brevet maskinoversat til dansk:
IMAX promoverer stolt sin aftale om at vise The Chronicles of Narnia, Greta Gerwigs længe ventede første spillefilm siden Barbie, selvom det er en Netflix-produktion udgivet under en usædvanlig "2 + 2"-model, med kun to uger i IMAX-biografer, efterfulgt af to mørke uger, inden den frigives til Netflix-abonnenter hjemme.
Som følge heraf vil Narnia ikke blive set af publikum på 99% af biograflærrederne verden over. Den vil kun blive vist på IMAX-lærreder, der ejes af operatører villige til at bryde de etablerede premiereperioder. Dem, der vælger at respektere de etablerede premiereperioder, er blevet truet af IMAX med en "nuklear mulighed", hvis de ikke viser filmen.
Resultatet? IMAX og Netflix kan opnå kortsigtede gevinster, men branchen og publikum verden over — vil tabe. Millioner af familier, der gerne ville se Narnia i biografen, vil unødvendigt blive nægtet muligheden.
Alle andre premium store formater (PLF), herunder Dolby Cinemas, Cinemarks XD-lærreder og andre, der konsekvent overgår IMAX-lærreder i indtægter, vil også være ude af stand til at vise Narnia.
IMAX har ikke blot accepteret denne restriktive model, men ser ud til at opfordre andre filmskabere til at følge trop. Dermed risikerer IMAX at underminere det økosystem, der gør biografsucces mulig.
IMAX er én af mange PLF-muligheder tilgængelige for publikum globalt. Med mindre end 1% af lærrederne verden over er det ikke afgørende for lanceringen eller succesen af nogen film — som bevist af Barbie, der ikke blev udgivet i IMAX, men alligevel indspillede 1,5 milliarder dollars og spillede i biografer verden over i flere måneder. Som Greta Gerwig udtalte: "I mit inderste hjerte vil jeg have, at publikum ser min film i Dolby Vision med en Atmos-mix, fordi det for mig er den måde, jeg mest har følt… Ah! Det er min film!"
Projektions- og lydteknologier har udviklet sig dramatisk i de seneste år. Dolbys, Christies og Barcos nye HDR-projektorer leverer alle markedets førende billeder, mens Dolby Atmos med sin 64-kanals immersive lyd forbliver branchestandarden og filmskabernes førstevalg til lyd.
IMAX tilbyder et stærkt produkt, men de er ikke længere de teknologiske ledere, de engang var, og de repræsenterer en minoritet af PLF-box office-markedsandelen globalt. Branchen kan og bør eksistere side om side ved at arbejde samarbejdende med vores sande partnere, studierne, og ved at fokusere på det, der betyder mest: at levere den allerbedste oplevelse for vores kunder. Branchen bør aldrig forsøge at overbevise publikum om, at der kun findes én måde at nyde en god film på.
Tim Richards
Grundlægger & CEO for Vue Entertainment of tidligere bestyrelsesformandens for British Film Institute
Brevet på engelsk:
IMAX is proudly promoting its deal to screen The Chronicles of Narnia, Greta Gerwig’s highly anticipated first feature film since Barbie, despite it being a Netflix production released under an unusual “2 + 2” model, just two weeks in IMAX theatres, followed by two dark weeks before being released to Netflix subscribers at home.
As a result, Narnia will not be watched by audiences on 99% of cinema screens worldwide. It will only play on IMAX screens owned by operators willing to break established theatrical release windows. Those who choose to respect the established theatrical release window, have been threatened by IMAX with a “nuclear option” if they do not play it.
The outcome? IMAX and Netflix may enjoy a short-term gain, but the industry and audiences around the world — will lose. Millions of families who would love to watch Narnia at a theatre, will be needlessly deprived of the opportunity.
All other premium large formats (PLFs), including Dolby Cinemas, Cinemark’s XD screens and others, that consistently out-gross IMAX screens, will also be unable to show Narnia.
IMAX has not only agreed to this restrictive model but appears to be encouraging other filmmakers to follow suit. In doing so, it risks undermining the very ecosystem that makes theatrical success possible.
IMAX is one of many PLF options available to audiences globally. With less than 1% of screens worldwide, it is not singularly critical to the launch or success of any film — as proven by Barbie, which was not released in IMAX, yet went on to gross $1.5 billion and play theatrically around the world for several months. As Greta Gerwig stated “In my heart of hearts, I want audiences to see my movie in Dolby Vision with an Atmos mix because, to me, that’s the way I’ve most felt like….Ah! That’s my movie!“
Projection and sound technologies have evolved dramatically in recent years. Dolby, Christie, and Barco’s new HDR projectors all deliver market leading images, while Dolby Atmos, with its 64-channel immersive sound, remains the industry benchmark and filmmakers’ first choice for audio.
IMAX offers a strong product, but they are no longer the technological leaders they once were, and they represent a minority of the PLF box office market share globally. The industry can, and should, coexist by working collaboratively with our true partners, the studios, and by focusing on what matters most: delivering the very best experience for our customers. The industry should never try to convince audiences that there is only one way to enjoy a great film.
Tim Richards
Founder & CEO of Vue Entertainment and former Chair of the British Film Institute |
- Kilde: Variety