Ser du på sociale medier tilbud, som virker for gode til at være sande, så er risikoen stor for, at du er ved at blive snydt. Forbrugerstyrelsen sender advarsel ud.
Op mod Black Friday og julesalget skruer fupbutikker op for deres markedsføring på sociale medier, hvor fupannoncer trives.
Advarselen kommer fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i Danmark i samarbejde med organisationen Forbruger Europa.
- "I over 30 procent af Forbruger Europas sager om snyd på nettet, har forbrugerne set annoncen på sociale medier. Det er et oplagt sted for markedsføring – både for de troværdige og utroværdige netbutikker. Derfor er det ekstra vigtigt at være kritisk, før du klikker køb", siger Lars Arent, direktør i Forbruger Europa.
Undersøg butikken først
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anbefaler, at man altid undersøger butikken, hvis man ikke kender den på forhånd.
- "Utroværdige netbutikker bruger ofte professionelle annoncer og falske anmeldelser for at fremstå troværdige. En hurtig søgning på virksomhedens navn sammen med ord som "svindel", "erfaring" eller "anmeldelser" kan give et godt fingerpeg om, hvad du kan forvente", siger Susanne Aamann, forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Der kan også søges på engelsk med butikkens navn efterfulgt af ord som "scam".
Det er ikke kun købsbeløbet, man kan risikere at miste. Der findes også abonnementsfælder, påpeger styrelsen.
- "Handler du med en virksomhed uden for EU, kan du ikke være sikker på, at du kan gøre dine forbrugerrettigheder gældende over for virksomheden – heller ikke selvom den markedsfører sig mod EU. Det er derfor en god idé at tjekke, hvor virksomheden har base, før du klikker på købsknappen," siger Susanne Aamann.
Under Black Friday finder Flatpanels de bedste tilbud i vores Black Friday-oversigt her. Der inkluderes kun velkendte forhandlere.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd
| Svindelsagerne starter ofte via sociale medier
- I over 30 procent af Forbruger Europas sager om snyd på nettet, har forbrugerne set annoncen på sociale medier.
- Det kan eksempelvis være sager, hvor forbrugerne ikke har været klar over, at de samtidig med købet skrev sig op til et abonnement.
- Det kan også være hjemmesider, som syner danske, men som i virkeligheden er baseret uden for EU, hvor de europæiske forbrugerrettigheder ikke beskytter.
Gode råd: Sådan undgår du at blive snydt på sociale medier
- Læs andres erfaringer. Søg på virksomhedens navn på sociale medier eller anmeldelsessider som Trustpilot.
- Tjek, hvem du handler med. Seriøse virksomheder vil have en adresse, der er nem at finde. Tjek evt. adressen i Google Maps, så du kan se, om det ligner en troværdig virksomhed.
- Vær opmærksom på brug af cases og billeder, de kan være genereret af kunstig intelligens.
- Tag screenshots. Gem dokumentation af annoncen og købsbetingelserne, især hvis noget går galt.
- Tjek, om netbutikken ligger i EU. Det er afgørende for dine rettigheder som forbruger, og du har mulighed for at få hjælp hos Forbruger Europa, hvis noget ikke går efter planen.
Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa |
Flatpanels - Foto: Stop Sign af Kt Ann, CC BY 2.0