LG har hidtil afholdt sig fra at konkurrere med Hisense, TCL og Samsung på markedet for ultra-store LCD TV. Det ændrer sig nu, hvor LG lancerer sit første 100-tommer.
Det var kinesiske TCL, der i 2022 for første gang gjorde 98-tommer skærme til at betale. Sidenhen har lanceringen af 98-100-tommer skærme fra TCL, Thomson, Samsung og Sony skærpet konkurrencen.
LG har fraværende herhjemme. Den sydkoreanske elektronikproducent har siden 2024 solgt 98-tommer LCD TV i udlandet, men disse skærme har ikke været tilgængelige i Norden, hvor priskonkurrencen er skarp.
100" QNED86A. Foto: LG
100-tommer fra LG
Med lanceringen af sit første 100-tommer (QNED86A) melder LG sig på banen, så der er over 25 skærme på 98-tommer eller større at vælge mellem i Danmark.
100QNED86A lanceres umiddelbart før Black Friday til en introduktionspris på 16.990 kroner. Det føres hos blandt andet Power / Punkt1, Bilka / Føtex og Komplett.
En 100-tommer skærm måler 2,5 meter diagonalt.
Der er tale om et LCD TV med 4K-opløsning og miniLED-bagbelysning. Antallet af lyszoner og paneltype oplyses ikke. Der er HDMI 2.1 med op til 4K 144Hz til brug med spilkonsol og PC samt Dolby Vision og Dolby Atmos. webOS 25 giver adgang til apps som Disney+, HBO Max og Netflix.
97" OLED er 10 gange dyrere
LG har i flere år solgt et 97-tommer OLED TV, som har kostet 200.000 kroner. Det er på tilbud under Black Friday til 170.000 danske kroner – 10 gange mere end LCD TV'et på 100 tommer.
Se også: Black Friday 2025: Bedste tilbud
Salget af ultra-store skærme er allerede skudt i vejret. Analysefirmaet Omdia forventer, at tendensen fortsætter så der årligt sælges ca. 50% flere i 2029 end i dag.