Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonForbud mod betting-reklamer på tv rammer skævt, mener TV 2 - FlatpanelsDK

Forbud mod betting-reklamer på tv rammer skævt, mener TV 2

14 Nov 2025 | Per Fanefjord Laursen |

Antal bettingreklamer på tv og radio er næsten fordoblet på fire år, og det blev for meget for Folketinget. Det vil TV 2 Play og lineære kanaler kunne mærke, men ikke Viaplay, TV3+ m.fl.

Der er politisk flertal for at begrænse tv-reklamer for pengespil og væddemål under direkte sportevents – ikke mindst fodbold – sendt på traditionelt tv og streaming.  

Kravet om strammere regler er afledt af data fra Kantar Media, udført på vegne af DR i august. Disse data viste, at antallet af spilreklamer på tv og radio i Danmark er steget kraftigt fra fra 2020 til 2024. Fra 440.000 til 766.000 spilreklamer.

- "Vi har brug for, at man kan se en fodboldkamp uden at blive tæppebombet af reklame," sagde skatteminister Ane Halsboe-Jørgensen ifølge Politiken.


Fløjt-til-fløjt forbud

Formålet er at dæmpe aggressiv markedsføring og beskytte børn og unge, der let kan havne i spilleafhængighed. Det er livesport på tv, især til fodbold, hvor appetit på betting er stor, der er fokus på. Der indføres et såkaldt "fløjt-til-fløjt"-forbud mod reklamer for pengespil i forbindelse med livesport: Reklamer må ikke vises fra 10 minutter før kampstart til 10 minutter efter slutfløjt, som beskrevet i Flatpanels' tidligere artikel om emnet.

TV 2 anerkender problem, beklager skævt effekt

Det politiske ønske om at beskytte unge mod ludomani er forståeligt og nødvendigt, mente TV 2s kommercielle ledelse, der allerede sidste år satte et loft over antallet af spilreklamer under den store sportssommer i 2024. - "Vi mente i 2024, at branchen burde tage ansvar, også uden at blive tvunget," sagde Kommerciel Direktør Stig Møller Christensen, TV 2, i TV 2s 'Presselogen'. Ikke desto mindre betyder den nye politiske aftale yderlig regulering, som TV 2 koncernen påpeger rammer danske medier, mens globale platforme stort set går fri. - "For TV 2 betyder det et betydeligt tocifret milliontab og en skæv konkurrence, som vi håber, der er politisk velvilje til at adressere. Den danske tv-reklamelovgivning er mere restriktiv end for vores europæiske kollegaer og konkurrenter fra udlandet," sagde Stig Møller Christensen. Kommentaren er en henvisning til, at den helt store fodboldstreamer, Viaplay, sender tv under svensk lovgivning.

Viaplay: Ingen kommentar lige nu

Viaplay melder hus forbi i første omgang. Man ønsker ikke at kommentere sagen på nuværende tidspunkt, før lovforslaget er fremsat og behandlet i Folketinget. Først når det foreligger, tager man konkret stilling til lovens ordlyd og implementering, oplyser Viaplay til Flatpanels. Forbuddet ventes fuldt indført senest 1. januar 2027. Der er ikke tale om et totalt forbud mod tv-reklamer for pengespil – reklamer må gerne placeres uden for de omtalte tidsrum og områder. Daværende skatteminister Rasmus Stoklund (S) oplyste i august til DR-programmet Kontant, at et totalforbud ikke var relevant med den begrundelse, at det vil koste statskassen et trecifret millionbeløb.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Forbud mod betting-reklamer på tv rammer skævt, mener TV 2

14 Nov 2025 |

Black Friday: Sony OLED, Philips OLED910, 100" Thomson, 98" Samsung

14 Nov 2025 |

Apple TV rykker MLS-fodbold ned i grundpakken

14 Nov 2025 |

Valves nye Steam Frame VR-headset har lavtopløste LCD-paneler

13 Nov 2025 |

Valve afslører egen spilkonsol der udfordrer Xbox og PlayStation

13 Nov 2025 |