Den nye brugerflade, der dropper sidemenuen, udrulles i de kommende uger og måneder gradvist til diverse TV-platforme, ifølge Netflix.
Netflix har testet brugerfladen hos et mindre antal brugere siden midten af 2024. Forsøget er gået planmæssigt, hvorfor alle brugere i den kommende tid bliver introduceret for ansigtsløftet.
Det er Netflix' første redesign på TV-skærmen siden 2018. Dengang fik Netflix en sidemenu, men nu udskiftes sidemenuen på ny med en topmenu, hvor man bl.a. finder en ny sektion kaldet 'Min Netflix'.
Øverst i brugerfladen fremvises indhold prominent i en karrusel. Når man ruller ned vil man stadig se rækker af indhold, der udskiftes og opfriskes med tiden.

Den redesignede brugerflade, der nu udrulles til TV-enheder. Foto: Netflix
Optimeret til live-tv og spil
Netflix siger, at den nye brugerflade giver dem mere fleksibilitet til at fremhæve specifikt indhold nu og i fremtiden.
- "Da vi først begyndte at tænke på dette projekt, ønskede vi at skabe en oplevelse, der var mere fleksibel i forhold til vores brede underholdningstilbud, mere intuitiv og lydhør over for vores medlemmers behov, og i stand til at fremhæve de mest spændende øjeblikke på Netflix," siger Eunice Kim, Chief Product Officer, Netflix.
Det vil givetvis omfatte live-sport og spil (via streaming), hvori selskabet investerer for tiden.
Brugerfladen føles også hurtigere og mere flydende, ifølge Netflix. Der kommer "responsive anbefalinger", hvor Netflix eksempelvis bruger trailere, man har set, søgninger, man har foretaget, eller tiden på dagen til at udvælge anbefalet indhold.
Udrulles gradvist
Den nye brugerflade udrulles gradvist til TV-platforme og enheder over de kommende uger og måneder, oplyses det.
Det omfatter platforme som Apple TV (tvOS), FireTV, Google TV, Samsung Tizen og LG webOS.
På mobilenheder introduceres et TikTok-lignende feed med vertikale videoer, der fremviser klip fra tjenestens film og serier – stadig i vandret format. På iPhone testes en ny søgefunktion med AI-baserede forslag til søgninger.