Den amerikanske TV-platform Roku bliver stadigt mere aggressiv i sin udrulning af reklamer og fremviser nu – som frygtet – pause-reklamer ovenpå HDMI-signalet.
Roku viser vejen for andre reklamebaserede TV-platforme, såsom FireTV, Tizen, webOS og Google TV.
Efter at have skruet op for antallet af reklamer i sin brugerflade på TV-skærme og streamingbokse, og senest eksperimenteret med reklamer før startskærmen vises, ruller Roku nu officielt pause-reklamer ud.
Disse pause-reklamer vises som en pop-up, når seeren pauser en film eller et spil. De dækker op til en tredjedel af skærmen, ifølge mediet Tech-Issues Today. Brugerne ser reklamerne selvom de har reklamefrie abonnementer på f.eks. Discovery+. Det skyldes, at reklamerne leveres af Roku – ikke streamingtjenesten.
Pause-reklamer ovenpå HDMI
Rokus implementering går imidlertid skridtet videre ved at også lægge pause-reklamer ovenpå HDMI-signaler. Så hvis du pauser afspilning på en Blu-ray-afspiller eller en spilkonsol, kan Roku TV'et vise en pause-reklame.

Rokus pause-reklamer vises nu for brugere i USA. Foto: frobnitz, Reddit
Det er præcis hvad folk frygtede, efter Roku sidste år indsendte en patentansøgning, der beskriver, hvordan et TV kan registrere og reagere på indhold sendt ind via HDMI-porte. Den nye implementering af pause-reklamer er baseret på dette patent.
Det er første gang, at reklamer vises ovenpå HDMI-signaler. Det er blevet aktiveret via en tvungen softwareopdatering til Roku TV. Skærmene kunne ikke gøre det, da de blev købt af forbrugerne i sin tid.
Roku opererer ikke i Norden pt. I blandt andet USA sælger de egne TV-skærme og streamingbokse, men licenserer også Roku OS til brug i andre producenters TV-skærme.
- Kilde: Tech-Issues Today, Reddit