TV 2 Plays abonnementsvækst er kørt af motorvejen og ruller nu fint afsted på landevejen.
TV 2 Plays abonnementssalg steg ganske pænt med mere end 14 procent i 2024, ifølge TV 2s årsregnskab, men tv-koncernen er ikke meget for at gøre status på det nuværende faktiske antal kunder.
I fjerde kvartal 2021 rundede TV 2 Play 900.000 abonnenter, og var således godt på vej mod TV 2s officielle mål om 1,3 mio. abonnenter i 2025. Da 2022 sluttede, ramte TV 2 Play den store milepæl med én million betalende abonnenter.
- "Målet var at nå op på 1,3 mio. i 2025, og det nås næppe, trods den nydelige vækst i 2024," lød vurderingen fra Chief Investment Officer Claes Braagaard, Omnicom Group Nordic, da Flatpanels spurgte.
Vækst blandt 50+ årige
Uanset det præcise antal Play-kunder, fylder TV 2s indtjening fra abonnement pænt i tv-forretningen. TV 2s overskud efter skat var 252 millioner kroner i 2024, hvor 60% af indtægterne kommer fra brugerbetaling ifølge fagbladet Journalistens beregninger af TV 2s regnskab. Den samlede TV 2 Play-omsætning i 2024, både abonnement og reklame, voksede med 28 % i 2024.
- "Udviklingen er et udtryk for, at flere og flere ser tv-indhold via streaming – også i 2024, hvor der særligt blandt seere i målgruppen 50 år+, som traditionelt er storforbrugere af tv, sker en markant stigning i tidsforbruget," skriver TV 2.
Tv-selskaber har en fordel
Aske Kammer, RUC, der specialiserer sig i digital omstilling blandt medier, sagde følgende til Journalisten om TV 2 Play.
- "Tendensen er, at TV 2 Play får flere og flere abonnenter, og samtidig har TV 2 kunnet sætte prisen op. For TV 2 er det ubetinget en positiv udvikling."
Tv-mediet har en særlig fordel i den verserende kamp om abonnenter, for tv-selskaber kan hæfte et abonnementssalg op på særlige events, som f.eks. EM i fodbold, OL eller premiere på en særligt hypet serie, supplerede medierådgiver og tv-ekspert Keld Reinicke.
Play lover forbedret brugerflade
TV 2 fremhæver også i sin årsrapport, at TV2 Play løbende arbejder på at udvikle platformen.
Det gælder forbedring af teknik og kuratering, personlige profiler og brug af algoritmeanbefalinger baseret på adfærdsdata.
TV 2 Play nr. 1 på seerandel
Streaming af TV-indhold fortsætter sin vækst, afslører de generelle danske seertrends, især drevet af TV 2 Play og DRTV.
Seermålinger fra Nielsen Danmark viser, at TV 2 Play står for 18 % af seningen i det danske streamingmarked, hvilket er en stigning på to procentpoint. DRTV tegner sig for 17 % af forbruget, og Netflix – den tredje mest benyttede streamer – udgør 15 % af seningen.
TV 2s Data & Insight afdeling inkluderer ikke YouTube i sine seeropgørelser.
Det oprindelige TV 2
Det oprindelige TV 2 – nu kendt som TV 2s hovedkanal - distribueres fortsat via tv-distributørernes grundpakker, og har ultimo 2024 ca. 1,5 mio. betalende abonnenter.
Det svarer til en penetration blandt alle danske husstande på 54,4%, hvilket er et moderat fald på 7 % siden samme tid i 2023.
Flere brugerdata fra TV 2
- TV 2 er sammenlagt hver uge i kontakt med 88 % af danskerne via hovedkanalen TV 2, de seks nichekanaler, TV 2 Play eller via TV 2.dk og apps.
- Hver dansker ser i gennemsnit 14 minutter pr. dag på TV 2 Play, svarende til 18 % af forbruget på det danske streamingmarked.
- Det daglige tidsforbrug pr. dansker på TV 2s tv-kanaler er 63 minutter og udgør 53,5 % af den samlede tv-sening.
- Det gennemsnitlige antal daglige brugere på TV2.dk og apps er 1,3 mio. |
Flatpanels