Som led i overgangen fra LCD til OLED har Samsung Display annonceret planer om at øge produktionen af QD-OLED monitor-paneler samt udvide med billigere paneler.
Analysefirmaet Omdia spår 35% vækst inden for OLED-monitorer i 2025, men Samsung Display har endnu mere ambitiøse planer. De vil øge produktionen af QD-OLED monitor-paneler med 50% i år i forhold til sidste år, oplyses det i en pressemeddelelse.
Ifølge Omdia steg salget fra blot 8.300 OLED-monitorer i 2021 til 160.000 i 2022, 820.000 i 2023 og 1,43 millioner i 2024. Samsung Displays QD-OLED har en markedsandel på 71,2%, mens LG Displays WOLED tegner sig for stort set resten. De to skærmfabrikanter leverer paneler til Asus, Dell, MSI, LG Electronics, Samsung Electronics og mange flere mærker.
Overgangen fra LCD til OLED
Skiftet fra LCD til OLED er hastigt undervejs, især inden for gaming, hvor OLED leverer markant forbedret billedkvalitet og hastighed.
- "Det teknologiske skift fra LCD til OLED på monitormarkedet forventes at accelerere yderligere, drevet af den differentierede billedkvalitet og teknologiske overlegenhed, som QD-OLED demonstrerer," sagde Brad Jung, VP og chef for Large Display Marketing, Samsung Display (maskinoversat). "Vi vil introducere forskellige innovationer og produkter for at imødekomme vores kunders forventninger så hurtigt som muligt."

Samsung Displays QD-OLED monitor-paneler. Foto: Selskabet
I 2025 lancerer Samsung Display første 500Hz QD-OLED, der går i masseproduktion i første halvår, og første 27-tommer 4K QD-OLED. LG Display planlægger at lancere sit første første 4-lags tandem WOLED-panel til monitorer..
Læs også: Første kig på 2025 QD-OLED
QD-OLED til arbejdsbrug
Som Flatpanels skrev i starten af året, får vi senere i 2025 også de første QD-OLED monitorer, der ikke er målrettet gaming. Dell bliver lanceringspartner.
Samsung Display tilføjer, at de har planer om at udvide med paneler til "mellem-til lavprissegmentet" samt introducere paneler skabt til medie- og arbejdsbrug. Selskabet fremstiller ikke længere LCD-paneler af nogen art.
- "Samsung Display planlægger strategisk at udvide sin produktportefølje inden for både forbruger- og erhvervssegmentet for at imødekomme den store markedsefterspørgsel og styrke sin markedsposition. For gaming-serien planlægger virksomheden at indtræde i mellem-til lavprissegmentet ud over sine nuværende high-end produkter. Samsung Display forbereder også et bredt udvalg af B2C-produkter designet til at dække forskellige forbrugerbehov, fra engagement med medier såsom film til arbejdsopgaver," sagde Samsung Display. "Virksomheden arbejder aktivt sammen med nøglepartnere om at fastlægge tidspunktet for produktlanceringer i disse segmenter."